[TrendLAB] Internet of Things in hotels

[TrendLAB] Internet of Things in hotels

 

We kunnen er niet meer omheen in de foodservice & hospitality branche: Internet of Things! Iedereen en alles is verbonden, om de juiste analyses en daar bijhorende beslissingen te maken zijn o.a. Big Data en de nieuwste high tech toepassingen trending. 

Voor deze Scoops laten we zien hoe IOT toepasbaar is in de hotellerie, maar op het TrendLAB laten we nog veel meer over dit onderwerp zien. Daar inspireren we je hoe jij Internet of Things (IOT) kunt implementeren in jullie bedrijfsvoering en marketing. Je wordt meegenomen in de mogelijkheden van AR en het optimaliseren van processen achter de schermen. Beleef de high tech pizzaoven die binnen een paar seconden verse pizzabollen creëert en gebruik de AR pizza toepassing. Diverse virtuele producten worden uitgelicht, met digitale foodmodellen, verpakkingen en toegepaste designs. Met optimaal voorraadbeheer, de automatisering van je zaak, innovatieve koel- en warmtetechnieken en snel en gastvrij betaalgemak voor je gast laten we met connectivity & automatisering zien hoe jij inspeelt op de huidige uitdagingen.

1. Hyper-gepersonaliseerde hotelkamers
Internetgebruik is momenteel gericht op hyper-personalisatie. Diverse hotelketens hebben geëxperimenteerd met het concept ‘connected room’ waarbij gebruikers in staat zijn om veel functies van de kamer zelf de bedienen vanaf hun mobiele telefoon of meegeleverde tablet na het inchecken. Hierdoor kunnen gasten de verwarming, ventilatie, airconditioningsystemen en tv vanaf één plek bedienen.

2. Location based information
Bluetooth, GPS en beacon-technologie hebben allemaal nieuwe mogelijkheden geopend voor het zenden van locatie gerichte informatie naar de gast. Bedrijven kunnen deze GPS data van gasten gebruiken om gerichte berichten naar klanten te verzenden, een bericht wordt verzonden op de juiste plaats en tijd waar de gast zich op dat moment bevindt en waar het relevant kan zijn voor de ontvanger. Dit start op het vliegveld, waarbij de gast wordt geadviseerd over passend vervoer. Daarnaast zie je steeds vaker dat bedrijven de locatie- en datagegevens van gasten gebruiken om de personeelsbezetting in een hotel of restaurant te optimaliseren.

3. Inchecken zonder keycard
Jarenlang vertrouwden hotels op fysieke keycards of zelfs sleutels om hotelkamers te ontgrendelen, maar sinds de trend Internet of Things zijn intreden heeft gedaan zijn er tal aan nieuwe mogelijkheden. Keycards worden steeds vaker rechtstreeks verzonden naar mobiele telefoons van gasten. De app communiceert dan met het slot op de deur en ontgrendeld op deze manier. Het heeft niet alleen voordelen voor de gast, maar ook zeker voor het hotel. Hotels kunnen deze technologie gebruiken om de elektronische sleutel automatisch een uur vóór inchecktijd naar de telefoon van de gast te sturen, de deur met de incheckbalie te synchroniseren en gasten de mogelijkheid te bieden om de incheckbalie volledig te omzeilen en rechtdoor te gaan naar hun kamer.

4. Voice-controlled customer service
Stembediende kamerassistenten zijn de toekomst. Een aantal grote hotelketens zijn de afgelopen jaren aan het experimenteren met deze functie in hotelkamers om een superieure klantervaring te leveren. Zo kunnen stembediende kamerassistenten roomservice aanvragen, een tafel reserveren in het restaurant en een spa sessie boeken.

5. Augmented Hotel entertainment 
Steeds vaker zien wij dat hotelketens gebruik maken van VR en AR-toepassingen en deze implementeren in hun merken, zodat gasten op afstand aanvullende informatie krijgen of een extra beleving kunnen ervaren tijdens het eten. Veel ketens spelen in met VR en AR toepassingen om het verblijf voor kinderen leuker te maken met markering gebaseerde AR-app, waarbij zij een foto kunnen maken met hun Disney-beroemdheid.