Hotel QO: ontworpen om een positieve impact op de wereld te creëren

  • 2018-09-25 09:14
  • Horecava
  • Scoops Nieuws
Luxe met een kleine foodprint

Het onlangs geopende hotel QO Amsterdam heeft een zero waste ambitie en wil de toon zetten voor de toekomst van hospitality. Niet alleen voor reizigers maar ook voor de buurt(bewoners). Dit prachtige hotel combineert luxe met circulariteit en duurzaamheid. Met als doel een nieuwe visionaire lifestyle bestemming te worden. 


We spraken met Inge van Weert, General Manager van QO, over hun ambities en hoe ze laten zien dat innovatie en duurzaamheid heel goed samengaan met een luxery lifestyle. “Zonder in te leveren op comfort, laten we in ons hotel heel duidelijk zien dat je al veel kunt bijdragen.” begint ze.
Het gebouw noemen ze een ‘living building’ en het duurzaam en circulair werken begon al bij de bouw. QO is gebouwd volgens het internationale duurzaamheidssysteem LEED (Leadership in Energy and Environmental Design). Uiteindelijk streven ze ernaar een LEED Platinum status te halen. Inge vervolgt: “We werken met biomimicking; het zoveel mogelijk nabootsen van de natuur. Er is zoveel mogelijk om de installaties van het gebouw heen gebouwd, we hebben veel ramen en 80% van de ruimtes hebben natuurlijk daglicht. Daarbij werken we met een climate controller die de kamers door kleine waterbuisjes verwarmd en verkoeld, dit is niet alleen veel duurzamer, het is ook nog eens een veel prettiger voor de gasten.”

Zonder dat de gasten het vaak zelf weten spoelen ze het toilet door met grijs water: afvalwater uit de afvoeren van de douches en wasbakken dat gefilterd wordt en hergebruikt voor het toilet. Ook ligt er 70 meter onder het gebouw een lange termijn energieopslag; de warmte- en koudeopslag. Het overschot van warm en koud water wordt opgeslagen totdat het weer nodig is. Dit zijn nog maar enkele voorbeelden van duurzame en circulaire toepassingen in het hotel. Inge ziet dit als noodzaak voor de toekomst. “Als we nog iets achter willen laten voor de volgende generaties, dan zullen we dat toch met zijn allen moeten doen. Het is ons hotel, maar dit is ook de toekomst. Elk nieuw bedrijf of elk bedrijf dat bestaat moet nadenken over de toekomst. Over wat doe ik met mijn afval of mijn grondstoffen? Hoe kunnen we meedenken om minder afval te produceren en als er "afval" is dit ook echt als grondstoffen te gebruiken.”

Naast alle technische aspecten van het gebouw zie je het duurzame aspect ook terug op de kaart. ”We werken vooral met één kaart, met het ontbijt hebben we geen buffet maar a la carte, waardoor er minder waste is. Op onze kaart staat veel groen, maar natuurlijk hebben we er ook een mooie briefstuk op staan. Dit is dan wel van een dubbeldoel koe: eerst was ze een melkkoe en daarna een vleeskoe.” 
In de kas op het dak worden de groenten, vruchten, kruiden, eetbare bloemen en ook vis geteeld. Dit wordt gebruikt bij Persijn, het restaurant op de begaande grond en bij Juniper & Kin, de bar helemaal bovenin, op de 21ste verdieping. ”Boven in de bar wordt gekookt tot maximaal 41 graden Celsius, zodat je de smaken zo puur mogelijk beleeft. Beneden bij Persijn hebben we het vooral heel open en laagdrempelig gehouden. De gerechten die op de kaart staan volgen het concept van de Dutch Cuisine Movement: pure, smaakvolle, eerlijke, seizoensgebonden en lokale gerechten zonder meteen de hoofdprijs te betalen.”

Persijn trekt hierdoor ook veel buurtbewoners. Het is open voor iedereen, je hoeft niet eerst langs een receptie en hebt eigenlijk niet door dat je een hotel binnenloopt. Het hotel steeds meer als onderdeel van de buurt, is ook iets waar QO op inspeelt. Inge legt uit: “Veel Nederlanders, maar ook mensen buiten Nederland, zien een hotel als iets voor toeristen. Met een houding van daar zet ik geen stap naar binnen. Wij staan hier anders in, we zijn onderdeel van de buurt, de buurtorganisatie en we zijn echt het gesprek aangegaan met de buurt. Hoe kunnen wij een rol voor jullie vertolken? Bijvoorbeeld door een stukje veiligheid te bieden, we hebben camera’s en je kunt 24/7 bij ons terecht. Of wellicht kunnen we jullie reservesleutel bewaren?”
“We proberen ook echt iets terug te geven aan de buurt. En als we dat op een goede manier neerzetten, wat denk ik gelukt is, dan sluiten de gasten zich daarbij aan. Want zij willen ook dat lokale proeven, beleven en mixen met de Amsterdammers.” Zo is elk aspect van QO ontworpen om een positieve impact op de wereld te creëren en de beleving voor de gasten zo aangenaam mogelijk te maken.

Noot voor de redactie (niet voor publicatie):
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Marjolein de Haas-Hebink, Brand marketing manager van RAI Amsterdam.

31 6 1545 4297