Horecaconcepten die werken

 

Dat gezellige koffietentje op de hoek, de hipsterbar aan het plein en het pas geopende vega restaurant; allemaal zijn ze verdwenen en in rap tempo worden de locaties verbouwd tot weer een nieuw horecaconcept. Maar hoe zet je een goed horecaconcept neer dat langer blijft bestaan? Fred Bus, Projectontwikkelaar bij Debuut weet daar alles van, maar zegt ook ‘Bouwen is één ding, je gasten tevreden houden en de zaak goed draaiende houden is echt 13 keer moeilijker.’

‘Belgian Beer Café Olivier, heeft voor mij wel iets bijzonders, de sfeer voldoet aan een icoon en ook STAN&CO in Arnhem is één van mijn favorieten. Als ik bij de opening hoor dat mensen het naar hun zin hebben, is dat voor mij eigenlijk het allerbelangrijkste,’ antwoord Fred als we hem vragen naar zijn favorieten. In de 32 jaar dat Fred bij Debuut werkt heeft hij gewerkt aan al heel wat projecten. Vooral de laatste 15 jaar is hij bezig om nieuwe zaken te bouwen, als projectleider regelt hij alles van A tot Z: van het locatie scouten tot de opening. Hij heeft verschillende teams en specialisten om zich heen, want binnen Debuut hebben ze bijna alles in huis. Dat maakt dat Debuut een sterke horecaorganisatie is die achter verrassende concepten door heel Nederland zit: van Popocatepetl The Mexican tot De Vooruitgang. Het zijn zeer diverse en uitgesproken concepten waarbij ze trends vertalen binnen de concepten. 

Voelsprieten aan
Inspiratie haal je niet alleen door naar een beeldscherm te turen, daarom bezoekt Fred veel steden in zowel binnen- als buitenland. ‘Ik neem dan altijd een lijstje mee met welke horecazaken ik wil bezoeken. Ik let er op hoe de kaart eruit ziet, hoe het personeel gekleed is, welke muziek aanstaat. Het zit in de kleine details die bijzonder zijn en die vertaal ik door naar onze eigen concepten.’ Ook gaan ze met het team jaarlijks naar Milaan en halen ze inspiratie uit de Retail, online, festivals, muziek etc. ‘Je hebt altijd maximaal je voelsprieten uitstaan,’ vervolgt hij.

'Wat je nu al langere tijd ziet is dat gezondheid en duurzaamheid belangrijk zijn, maar je moet het wel doen op een manier die bij je past, zonder dat het een marketing truc wordt. Wij houden er bijvoorbeeld rekening mee met de bouw van onze concepten. En ook onze Food Inspirator heeft hier een rol in, die overlegt met onze leveranciers voor duurzamere oplossingen, kleinere foodprints. Het zit bij ons in de bedrijfsvoering.’

Dat ook Nederlanders steeds meer van het terras genieten zie je ook terug als trend vertelt Fred. ‘Mensen zitten steeds langer op het terras, bijna het hele jaar door, het is echt een verlangstuk van binnen. En wat je ook steeds meer ziet is dat de trends sneller overwaaien. Wat gister in Japan of New York is gezien, is de vandaag al in Nederland.’ Het blijft even stil, dan vervolgt hij: ‘Eigenlijk moet je trends niet willen volgen, je moet vooral bij jezelf blijven. Doordat de belevingswereld van mensen steeds groter wordt, hebben ze meer behoefte aan een cocon, een warme jas waar ze het naar hun zin hebben.’ Bij Debuut bouwen ze daarom een “huiskamer” voor hun gasten. ‘Je moet je welkom en op je gemak voelen, het is een plek waar je gelijkgestemden ontmoet, je voelt de gastvrijheid. Dat is onze basis, pas daarna komt het jasje; of de muur nu rood, groen of goud is, als de basis niet klopt komt er niemand.’

Horecava

De start van een horecaconcept
Het lijkt wel alsof ze alleen maar succesformules ontwikkelen. ‘Wat je succes is, is ook je valkuil, je moet altijd bouwen wat bij je past. Ik ben trots om in onze eigen bedrijven te komen. Voor succes moet je altijd kijken wie je bent, als je iets bouwt dat ver van je afstaat gaat het nooit werken.’ Nu heeft niet iedereen zoveel ervaring als Fred en zijn team, om een klein beetje richting te geven legt Fred uit hoe ze beginnen met een horecaconcept.

‘Het begint altijd met het scouten van een locatie, vaak is dit een monumentaal pand. Mensen kennen het al, het heeft dan al een waarde. Die historische waarde gebruiken we dan als uitgangspunt. We kijken of het in een van onze bestaande concepten past, of we bedenken een nieuw concept. Hierbij letten we natuurlijk op de locatie, de doelgroep, de concurrentie in de omgeving, of er een mogelijkheid is voor een terras en het liefst gaan we ook voor veel volume (>500m2) en hoogte. Voor elk concept hebben we een brandbible, die passen we steeds aan; aan het tijdsbeeld en de stad. Daarbij letten we heel erg op de details. Als we bijvoorbeeld een statement kunnen maken met groen en bruin glaswerk, dan doen we dat. We kijken naar wat in is in 2019 en het liefst nog een stukje verder.’

Ook na 17 verschillende horecaconcepten in 27 vestigingen zitten ze bij Debuut nog niet stil. Op dit moment zitten ze volop in de (ver)bouw van nieuwe zaken, zo open een vernieuwde versie van STAN&CO over 2 maanden haar deuren in Amsterdam en gaan een paar maanden later ook de deuren in Den Haag open. Daarnaast kun je binnenkort weer genieten van je ‘coffee & more’ bij de verbouwde Hometown, ook in Den Haag.