Hoe verleid je je gast?

  • 2017-11-23 01:19
  • Horecava
  • Scoops

Zoku
‘Bij Zoku creëren ze een tweede thuis bij een eerste bezoek’

Zoku in Amsterdam hoopt een radicale revolutie op hotelgebied te weeg te brengen. Één van de kernwaarden van dit hotelconcept is ‘you decide’. De gasten krijgen bij Zoku de mogelijkheid om hun verblijf helemaal naar eigen wens te personaliseren. De doelgroep van Zoku is de reizende professional die voor langere tijd in een stad of land verblijft, en ze doen er dan ook alles aan om voor hun gasten een tweede thuis te creëren, zelfs bij een eerste bezoek.

In plaats van personeel hebben ze bij Zoku ‘sidekicks’ met kennis van de markt waarin de aangewezen gast actief is. Mede hierdoor ontstaat er echt een gemeenschap waar ideeën worden gedeeld. Het is een soort van ouderwets buurtgevoel, maar dan helemaal van deze tijd.

www.livezoku.com


Zauo
‘Gasten kunnen bij binnenkomst een hengel met aas aanschaffen’

Bij Zauo tillen ze de farm to table basis naar een hoger plan. Dit van oorsprong Japanse restaurant geeft haar gasten de mogelijkheid om aan boord van een ‘bootje’ te stappen en zelf de hengel uit te gooien om hun diner aan de haak te slaan. Bizar, maar ergens toch wel aantrekkelijk.

Gasten kunnen bij binnenkomst een hengel met aas aanschaffen om daarna in het indoor bassin op jacht te gaan naar één van de tien verschillende soorten vis. Het personeel is aanwezig voor tips and tricks, maar uiteindelijk zal je het zelf moeten doen. Gelukkig hoeft het niet, gasten kunnen ook gewoon plaats nemen om vis te verorberen die niet zelf gevangen is. Maar, dat kost wel extra.

www.zauo.com


Ultraviolet
‘De eetruimte wordt aangekleed met lichtprojectjes, geluidseffecten, muziek, en geur’

Ultraviolet in Shanghai is een restaurant dat anders is dan anders. Het is de ultieme droom van de van origine Franse chef-kok Paul Pairet. Met geuren, luchtstromen, geluid en projectie schept de topchef bij elke van de 20 gangen een totaal nieuwe stemming.

Aan één gezamenlijke tafel is plaats voor tien gasten. De eetruimte wordt aangekleed met lichtprojectjes, geluidseffecten, muziek, en geur. Er is geen decor, er zijn geen schilderijen en er is geen uitzicht. Je zit in een ruimte met afgeronde hoeken waarvan de wanden één groot projectiescherm vormen. Van plafond tot grond word je helemaal omringd door beeld. Op de wanden worden meeslepende beelden geprojecteerd. Aan de begeleidende visuals is een jaar lang fulltime gewerkt door twee designers.

www.uvbypp.cc

 

Jack's Wife Freda
‘Creëer een nostalgische feelgood stemming die mensen graag delen.’

Bij Jack’s Wife Freda in New York hebben ze vanaf het prille begin volledig ingezet op Instagram. Zo huurden zij designbureau Paperwhite Studios in om de hele zaak precies de juiste nostalgische feelgood stemming te geven die mensen graag delen. Met 127.000 Instagram volgers is dat duidelijk gelukt. De grootste hit zijn de suikerzakjes met zinnen als hug more of hey there, hot-tea. Ook de luciferdoosjes en onderzetters zijn speciaal bedrukt en ontworpen voor de camera.

http://jackswifefreda.com/
https://www.instagram.com/jackswifefreda/

 

Bolivian Llama Party
De nieuwe nomadische keuken in de metro van New York

Boliviaans comfort food in een trendy verpakking. Een mooier voorbeeld van de huidige foodtrends dan Bolivian Llama Party is moeilijk te vinden. We nemen ze even met je door:

New Nomadic Cuisine
Authentieke Boliviaanse gerechten, gemaakt door drie broers uit Bolivia. De etnische keukens komen op. De millennial generatie heeft een enorme reislust, en al die avontuurlijke, echte smaken die zij op hun reizen tegenkomen, vinden hun weg naar de internationale steden, en vaak ook met een boodschap. In het geval van Bolivian Llama Party gaat een deel van de opbrengst naar alleenstaande moeders in Bolivia, om een mooiere toekomst voor hun en hun kinderen te kunnen realiseren. En dat slaat aan.

Foodporn
De uitstraling, inrichting, gerechten, en de naam zelf lijken allemaal gemaakt voor het Instagram tijdperk. Kleurrijk, gedurfd, met veel humor. Neem jezelf niet te serieus. Breng plezier terug in je eten. Als het dan misschien niet het meest gezonde is, dan is dat helemaal niet erg.

Convenience
De saltena zijn uitermate geschikt om ook op weg te kunnen eten. Geen overbodige luxe natuurlijk als je concept op een premium to-go locatie als een metrostation zit. Gemakkelijk, on-demand eten is bezig aan een onstuitbare opmars, en een nieuw concept doet er goed aan om daar rekening mee te houden.

Laat je gasten luisteren
Onze zintuigen als smaak, reuk en zicht spelen een belangrijke rol bij eten en drinken. Waarom zouden we ons gehoor dan achterwegen laten?

Trillingen
De afdeling experimentele psychologie van Oxford onderzocht al eens de invloed van frequentie op het ervaren van smaken: bij hoge frequenties ervaar je beter zoet, lagere frequenties laten je beter bitter ervaren.

Seks, drugs & wijn
Verschillende wijnmakers, waaronder Clark Smith, komen tot eenzelfde conclusie. Smith claimt dat een glas wijn beter kan smaken door het bij bepaalde muziek te drinken en het zelfs slechter kan smaken met de verkeerde muziek op de achtergrond. Volgens zijn theorie gebruiken we bij het luisteren naar (zelfgekozen) muziek hetzelfde gebied in onze hersenen dat we activeren als we andere geneugten ervaren (eten, seks, drugs). ‘Dus ook wijn’, aldus Smith.

Wijn-muziek pairing
In Het Muzieklokaal in Utrecht, het eerste klassieke muziekcafé, schenken ze al wijnen bij de muziek; licht voor mooie pianomuziek, rond voor een complexe symfonie.

Site met suggesties
En als je het echt niet meer weet, check je gewoon drinkify.org. Een site die bij iedere artiest een prima drank-suggestie heeft.