Hoe verleid je je gast? – Deel 2

  • 2017-12-29 09:55
  • Horecava
  • Scoops

Ondernemers moeten hun gasten meer dan ooit weten te verleiden. Hierbij is het belangrijk om alle zintuigen van de gasten te prikkelen en hen te verrassen, of het nu gaat om bijzondere en fotogenieke gerechten, een opvallend, eigentijds interieur of gastvrij personeel. In dit artikel een aantal concepten in binnen- en buitenland die zich toespitsen op een multisensorische gastbeleving, waarbij het visuele en het Instagrammable een hoofdrol speelt. Laat je inspireren.

Aloha
Restaurant, bar en koffiebranderij Aloha in Rotterdam bevindt zich in het voormalige subtropisch zwembad van de havenstad.

De unieke eigenschappen van het waterparadijs zijn zo goed als mogelijk behouden terwijl er tegelijkertijd invulling wordt gegeven aan nieuwe de functies. De bar doet dienst als stadsoase waar gasten terecht kunnen voor ontbijt, lunch en diner. In het gebouw zitten verschillende start-ups en zijn er flexwerkplekken. Ook al is het tropisch zwembad niet meer in gebruik, het hele jaar door heerst hier een zomerse sfeer.

Aloha
Maasboulevard 100, Rotterdam
http://www.alohabar.nl/

 

Bar Botanique
Een grand-café met een Afrikaanse junglestijl. Het café moet een nieuwe huiskamer functie krijgen in Amsterdam Oost.

Voorheen zat hier een oude Amsterdamse stamkroeg. Bar Botanique zet het buurtcafé voort met een Frans-mediterrane keuken en geeft de oude kroeg een nieuwe tropische uitstraling. Met mintgroenen kleuren, marmeren tafelbladen en een bar met een tropisch tegelpatroon vormt dit een doordachte combinatie. De sterke aanwezigheid van planten in het interieur maakt de stijl af.

De kaart heeft voornamelijk Franse en Italiaanse gerechten, maar de bittergarnituur staat ook nog op de kaart. De drankkaart is divers en heeft acht verschillende gin tonics en zes soorten cocktails.

Bar Botanique
Eerste Van Swindenstraat 581, Amsterdam
http://www.barbotanique.nl/nl/index.html

Botanisch brouwen
Kruiden en specerijen vinden we sinds mensenheugenis in dranken als gin en rum. In de bierwereld zijn deze zogenoemde ‘botanicals’ zeker niet nieuw, maar de botanische brouwtraditie heeft wel eeuwen in de vergeethoek gezeten. Tot nu! Want met hun Botanische Diners zetten Lowlander Beer en Creative Chef Jasper Udink ten Cate de bierbotanicals weer op de kaart.

Brouwen met plant power
Plantaardig heeft de toekomst, zo pleiten diverse marktexperts, waaronder internationaal onderzoeksbureau Mintel. Steeds meer mensen willen eten en drinken volgens een gezonde(re) levensstijl. Daardoor kiezen ze steeds vaker voor fruit, groenten, noten, zaden, granen en kruiden in het eten en het drinken.

Food en biercocktails
Het Nederlandse Lowlander Beer brouwt inmiddels vier bieren waaraan tijdens het brouwproces botanicals worden toegevoegd. Een knipoog naar de aloude Nederlandse brouwhistorie, maar vooral ook om interessante, smaakvolle bieren te produceren. Botanische bieren zijn goed te combineren met food en doen het goed in biercocktails.

Kort aan de hop
Wist je dat het brouwen met hop betrekkelijk nieuw is?! Historische bronnen noemen pas vanaf circa 900 jaar na Christus het gebruik van hop, terwijl het eerste bier al rond 4.500 voor Christus werd gebrouwen. Tot aan de 15e eeuw gebeurde dat voornamelijk met (een enorme variëteit aan) botanicals, bij voorkeur met een kruidenmengsel wat we tegenwoordig kennen als gruyt, vol lokale ingrediënten zoals rozemarijn en jeneverbes.

https://www.lowlander-beer.com/

Matcha madness
‘Do the (mat)cha cha’

De matcha hype is on! Matcha is Japanse groene thee die is vermalen tot poeder. Slechts een kleine Japanse elite van theeboeren is in staat matcha te produceren. Het poeder bevat in hoge mate chlorofyl en veel aminozuren, waardoor het een oeroud geheim medicijn is. En niet alleen de heilzame werking lijkt door steeds meer mensen te worden ontdekt, maar ook dat je er kunstwerkjes mee kunt creëren.

Cha Cha Matcha
Cha Cha Matcha in New York staat compleet in het teken van het groene poedertje. Op de kaart staat matcha latte, iced matcha, matcha lemonade, matcha cappucino of dirty matcha (een shake op basis van kokoswater, coldbrew koffie en matcha). Ze verwerken het groene goedje ook in hun zoetwaren en er staat zelfs matcha softijs op de kaart

Waar te drinken?
• Cha Cha Matcha, New York https://chachamatcha.com/
• Matcha Mylkbar, Sidney http://www.matchamylkbar.com/
• Byoh Matcha Bar, Kopenhagen https://byoh.dk/
• Marumoto, Boedapest https://www.marumoto.eu/en/

Freakshakes
‘My freakshake brings all the boys to the yard’

Een calorietyfoon in een glas. Bij Bulls and Dogs wordt je freakshake - een soort van extreme milkshake - aftopt met karamel, stroopwafel, zuurstok, suikerspin en nog veel meer zoetigheden. Op luwe dagen gaan er 200 over de toonbank, op drukke dagen zo rond de 600 per dag.

In Boedapest waren we op bezoek bij Mr. Funk, waar we ons waagden aan de energiebommetjes.

Waar te drinken?
• Bulls and Dogs, Amsterdam www.bullsanddogs.com
• Molly Bakes, Londen https://www.marylousbakehouse.co.uk/
• Mr. Funk, Boedapest http://mrfunk.hu/hu

Wicked whisky
The Malt Vault, Utrecht

Als alle zitplekken bezet zijn, doet eigenaar Said Bijary de deur van The Malt Vault in Utrecht op slot. ‘Ik wil dat iedereen in alle rust kan genieten van z’n whisky’. Met het geven van rust en ruimte hanteert Said een bedrijfsvoering in zijn bar waarmee hij kwaliteit en gastvrijheid boven een maximale omzet plaatst.

Voor Said is het niet meer dan logisch: ‘Als de whiskystokers er 18 tot 20 jaar over doen om hun drank te perfectioneren, waarom het nuttigen van de drank dan opjagen omdat je de volgende gast op die kruk wilt hebben zitten?’ De whisky-expert en gastvrijheidsgoeroe werkt duidelijk vanuit zijn hart en met passie voor deze sterke drank.

Van links naar rechts
In The Malt Vault serveert Said meer dan 130 soorten verschillende soorten whisky. De flessen achter de bar staan in een stellage met een slim systeem. Van rechts naar links ga je van de lichte whisky’s naar de rokerige en turfachtige soorten. Van beneden naar boven doorloop je de vier stappen van liefde. Hoe hoger je komt, hoe intenser de relatie en meer bijzonder de whisky’s worden.

Passie in je glas
Said serveert de whisky’s per glas of in een flight van drie glaasjes waarbij de gast uit alle flessen van een liefdesniveau mag kiezen. ‘Om van verschillende niveaus te drinken zou disrespectvol zijn voor de verschillende soorten’, aldus Said. De flights kosten tussen de 15 euro voor whisky’s van de eerste plank tot 50 euro voor de bovenste plank. Maar dan heb je echt vurige liefde en passie in je glazen.

The Malt Vault
Voorstraat 56, Utrecht
www.themaltvault.nl

Whisky trends
Dezelfde ‘revoluties’ zoals we de laatste jaren in wijn en bier hebben gezien, vinden nu plaats in de wereld van whisky.

- Nieuwe wereldlanden laten hun stem gelden. In België, India, Zweden en Italië worden kwalitatief goede whisky’s gemaakt.
- In de VS is na de craft beer revolutie de whiskymarkt aan de beurt. De afgelopen tijd hebben daar honderden kleine ambachtelijke distilleerderijen hun deuren geopend. Veel daarvan zijn bierbrouwerijen de een overstap maken.
- Sheconomy: steeds meer vrouwen drinken whisky. Bij The Malt Vault is 60% van de gasten vrouw.
- De nieuwe drinker. De oude, grijze, sigaar rokende whiskydrinker is op z’n retour. Kwalitatief goede whisky’s worden op steeds jongere leeftijd ontdekt. De gemiddelde leeftijd bij The Malt Vault ligt tussen de 20 en 45 jaar.
- Designer whisky. Sommige distilleerderijen maken zeer kleine batches van tijdsintensieve whisky’s. Die worden met de beste ingrediënten gemaakt.
- All natural. Meer en meer stokers stoppen met het kleuren van hun whisky’s met karamel. Chill-filtering - om te voorkomen dat whisky’s troebel worden wanneer je ijs of water toevoegt - wordt minder en minder gedaan. Gevolg: whisky’s die lichter van kleur zijn en die er troebel uitzien. 

Vond u dit artikel interessant? Lees hier deel 1