Het belang van trendonderzoek

 

Hij is vaak onderweg: Reoewein Niesten, Managing Director en oprichter van Conceptional. Zowel in binnen- als buitenland ontwikkelt, optimaliseert en begeleidt Conceptional Food & Beverage concepten: van analyse tot en met implementatie. Hierdoor zijn zij constant opzoek naar nieuwe, innovatieve trend signalen die ze verwerken in hun concepten. Tevens doen ze ook gebiedsontwikkeling met betrekking tot F&B, zoals Hoog Catharijne of in Spanje waarbij ze werken aan een gebied zo groot als Disneyland. “Dan moet je goed onderbouwde keuzes maken,” zegt Reoewein. “Dit doen we door onze ervaring, onderzoek en netwerk, daarbij onderzoeken we ook heel goed wat er goed gaat in de markt en wat niet. Wat is de veranderende behoefte van de doelgroep en welke ontwikkelingen en trends spelen er, niet alleen binnen de sector, maar ook daarbuiten.”

Verschillende type trends
Goed trendonderzoek is cruciaal voor het vormgeven van het conceptproces. Daarom werken ze bij Conceptional met een zelf ontwikkelde trendmap waarbij ze onderscheid maken tussen ‘product trends,’ duren gemiddeld 1 tot 5 jaar, ‘consumer trends,’ dit kunnen doorontwikkelde product trends zijn en geven vorm aan veranderende waarden en behoeften van de consument. Deze duren ongeveer 5 tot 15 jaar. Daarnaast zijn er de ‘global trends,’ die 15 tot 30 jaar of langer aanhouden. Deze trends beïnvloeden veel verschillende aspecten en behoeften binnen de samenleving en zijn groot en complex. “Global trends die we zien zijn bijvoorbeeld sustainability, shifting identities, experience economy en technologization”. Reoewein legt met name de nadruk op de rol die technologie en data in de toekomst gaan spelen. Hoe technologie mogelijke oplossingen kan bieden bij personeelstekorten en de inzichten die ze krijgen in de gasten door middel van data.

Trendresearch als ingrediënt voor conceptontwikkeling
Naast dat Reoewein veel reist, reizen we de laatste jaren veel vaker en maken we langere afstanden dan vroeger. We zien steeds meer globalisering, de wereld is toegankelijker en er is een groeiende interesse in verschillende culturen en lifestylen. Dit zie je terug in de consumenten behoeften en mix in het anbod van producten en concepten, zoals te zien is bij de verschillende foodhallen. Ook zie je dat steeds meer internationale merken zich vestigen in Nederland. “Vooral de laatste 1,5 – 2 jaar. Denk aan Leon, Five Guys, Joe & The Juice; het is een battle of the concepts. Internationale merken die zich hier willen vestigen begeleiden we met de ontwikkelingen in Nederland. Het is bij gebiedsontwikkeling voor Food & Beverage, zoals shopping malls, belangrijk dat je kijkt naar de diversiteit. Daarom kijken we niet alleen naar het type brand, maar ook naar de juiste mix tussen trendy en on-trend en tussen lokale en internationale F&B concepten die passen bij het gebied.”

Bij het vormgeven van een concept zijn onder andere de invloeden van trends en ontwikkelingen belangrijk. Net zoals Fred Bus van Debuut aangeeft geeft ook Reoewein aan dat het belangrijk is om te laten zien waar je voor staat. Dat je als ondernemer in gedachte moet houden dat je niet alleen voor trendy moet gaan, maar het vaak belangrijker is om ‘on trend’ te zijn en je eigen identiteit te hebben. “Het is met name belangrijk dat je duidelijk aangeeft wie je bent, zodat men weet waarom ze voor jou moeten kiezen. Een goed voorbeeld is Loetje, iedereen weet: voor biefstuk moet je naar Loetje. Er zijn veel restaurants waarbij dit onduidelijk is, daarom is het als ondernemer verstandig om continue te kijken of het concept nog wel aansluit.”

Tijdsgeest
Natuurlijk zijn er ook klassiekers die wel blijven bestaan. Vaak zijn dit de gerenommeerde restaurants die al jaren een begrip zijn, maar ook zij blijven continue werken aan service en kwaliteit. In de huidige tijd waarin alles steeds sneller gaat, maar er wel behoefte is aan kwaliteit of gezonde opties, groeit Fast Casual snel. Kijk maar naar Leon en Mod Pizza, twee van Reoeweins favoriete concepten. Het bekende Fast Food blijft wel bestaan, maar de markt verandert wel. “Wie had er 20 jaar geleden kunnen bedenken dat er nu ook vega hamburgers bij de snackbar liggen?”

Denk je er aan om een nieuw F&B concept in de mark te zetten, of je huidige concept te verbeteren dan is de grootste uitdaging om mee te gaan met de ontwikkelingen, je doelgroep door en door te kennen en ergens voor te staan. Want dan is er plek voor iedereen, sluit Reoewein af.