Groen, groener, groenst op de hoteldaken

  • 2018-09-25 09:04
  • Horecava
  • Scoops Nieuws
Duurzaamheid is hot. Circulariteit, energie-neutraal, van het gas af en klimaatbestendigheid. Het zijn grote thema’s waar we iets mee moeten. Wat betekenen deze thema’s voor hotels? Een aantal early adoptors aan het woord over hoe zij hun groene dak koppelen aan beleving. 

Net voor de opening van HOPP, de rooftop bar van Hotel Casa, spraken wij directeur Hans Vugts. In de rooftop bar kan gegeten en gedronken worden, maar het wordt ook gebruikt voor evenementen zoals yoga en trekt daarmee veel publiciteit. Vugts: “Wij vinden groen heel belangrijk omdat we heel dicht bij een drukke verkeersader zitten: de Wibautstraat. Groen is belangrijk om de omgeving gezond te houden. Daarnaast is een groene rooftop bar een enorm waardevolle toevoeging omdat het bijdraagt aan de populariteit en het imago van het hotel. Ook scoort het groen punten om een BREEAM-certificaat te behalen”. 

Hotel Casa ontvangt veel goede reviews over het dakterras. Daarbij wordt HOPP niet alleen bezocht door gasten, maar ook bezoekers van buiten het hotel. Vugts: “Makers of Sustainable Spaces (MOSS) hebben een systeem ontwikkelt van bakken die makkelijk kunnen worden verwisseld. Wanneer de plantjes volgroeid zijn, gebruiken we deze producten in de keuken maar ook voor cocktails en thee. Dat wordt enorm gewaardeerd door onze gasten. Daarnaast hebben we op het dak ook appelboompjes, tomatenplanten, boerenkool en bietjes. Buiten de glazen afscheiding, waar we moeilijker bij kunnen, hebben we een diversiteit aan grote groeiende planten neergezet. In de zomer ziet het er echt prachtig uit!”

Eetbare daken
Op hoog niveau koken, nemen ze bij Restaurant Vermeer heel serieus. Daar verbouwen ze namelijk hun eigen producten op het dak. Michelinsterren chef Chris Naylor is enorm enthousiast over lokaal produceren, “Als chef vind ik een eetbaar dak een hele mooie manier om gasten in contact te brengen met het product. Voor het restaurant is het natuurlijk fantastisch om midden in de stad een daktuin te hebben waar we super verse producten van kunnen afnemen. Het is niet een financieel winstgevend project, maar daartegenover staat dat het veel waarde toevoegt aan het imago en de beleving van het restaurant en het hotel. Voor de stad zelf is groen natuurlijk ook enorm belangrijk”. 

Het roulerend dak-systeem wordt om de zes weken vervangen. Naylor: “Verder moet je af en toe alleen wat kruiden wieden. Dat doen wij zo’n 1 tot 2 keer per jaar. Het is relatief makkelijk. Wel vraagt een eetbaar dak wat discipline van de chefskoks. De chefs gaan elke ochtend naar boven om de verse producten te oogsten. Alles wat er op het dak groeit gebruiken wij zelf, van verse kruiden tot de groenten”. 

Van eetbare daken gaan we naar een hotel waar ze zowel een moestuin als sedum beplanting op het dak hebben aangelegd: Hotel Arena. Het hotel werd gerenoveerd over een periode van acht jaar en opende vorig jaar haar deuren. Waarom koos horecaondernemer en eigenaar Paul Hermanides voor groen? Hermanides: “Het is erg bijzonder om als stadshotel, midden in Amsterdam, in een prachtig park gevestigd te zijn. Daarom hebben we besloten het groen van buiten en het gevoel van het park, door te trekken op het dak van het pand. Voor onze hotelgasten, maar ook voor onze buren. Daarnaast fungeert het groene dak – ongeveer 800 m2 – ook als isolatielaag en bespaart het ons dus stookkosten”. 

Dat de renovatie acht jaar heeft geduurd, had gelukkig niks met het groene dak te maken. Hermanides vertelt dat het groene dak zelfs voor de minste problemen heeft gezorgd. “Het werd door allerlei instanties met applaus ontvangen en ik vond de kosten van het groene dak enorm meevallen”, aldus Hermanides. Zowel de gasten van het hotel als de gasten van het restaurant kijken uit op de moestuin. “Hierdoor krijgen ze beter mee dat we met hele verse ingrediënten werken!” 

Verschillende opties samen
De laatste early adopter die we spreken is Marco Lemmers, CEO en mede-eigenaar van Conscious Hotels. Conscious Hotel Vondelpark heeft een prachtig groen dak en The Tire Station, vlak ernaast, heeft 100 zonnepanelen, een groen dak én sinds december 2017 een kruidentuin op het dak! Je kunt het maar beter een aangename leefomgeving maken vindt Lemmers. Daarbij is het ook een toevoeging voor de beleving van de gasten. Lemmers: “Een glazen overloop – de “corridor” – verbindt twee gebouwen met elkaar via het groen dak, waardoor je het dak goed ziet liggen wanneer je naar je hotelkamer loopt. Hier kun je op ‘roof safari’. Net als in een dierentuin, zijn er informatieposters aangebracht over wat voor flora en fauna er te zien is op het dak, van insecten tot de kakkende buurtkat. Onze ‘roof safari’ zorgt voor een extra beleving voor onze gasten en krijgt veel positieve reacties op social media. De omwonenden reageren ook erg positief. De buren hebben even overlast gehad van de verbouwing, maar ze zijn nu vooral blij met de verbetering van hun uitzicht”. 

Conscious Hotels heeft een duurzame missie waarbij daken een belangrijke rol spelen. “We kijken altijd naar de mogelijkheden op onze daken. Kunnen we er energie mee opwekken? Kunnen we er een prettige leefomgeving creëren? Met een groen dak kun je namelijk een aangename groene leefomgeving maken voor je gasten, met een prachtig uitzicht! Groene daken zorgen voor een stukje natuur waar allerlei planten op groeien, waardoor bijen en insecten ook weer goed kunnen gedijen. Naast sedum beplanting is een deel van ons groen dak ingericht als moestuin, waar we verse kruiden verbouwen voor het restaurant”, aldus Lemmers. 

Een groen dakterras kan dus op verschillende manieren worden ingezet. Van kruidentuin tot een dak vol met lokale groenten en van sedum beplanting tot een hele ‘roof safari’. Wij zijn heel enthousiast over deze ontwikkeling en supporten dan ook stichting Rooftop Revolution om nog meer groene daken te realiseren. Kijk op rooftoprevolution.nl voor meer informatie en bekijk hoe ook jouw dak groener, duurzamer en mooier gemaakt kan worden.
 

Noot voor de redactie (niet voor publicatie):
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Marjolein de Haas-Hebink, Brand marketing manager van RAI Amsterdam.

31 6 1545 4297