De vraag van de bezoekers laat ik zien in concepten

 

De altijd opgewekte en vrolijke Florentine Rijkmans is de Product Manager Horecava. Ze plant haar vakanties en stedentripjes aan de hand van food hotspots, denkt graag mee met haar collega’s, is gek op sporten en wil weer beginnen met tennissen om zo collega Lucas binnenkort te verslaan.

Een jaar geleden sloot Florentine zich aan bij het Horecava team. Na haar studie aan de Hogere Hotelschool begon ze bij Topking en raakte ze bekend met de branche én met de Horecava. Daarna heeft ze veel ervaring op gedaan bij de Catering Club, de publiekscateraar in de Arena. Grote evenementen, zoals de Horecava, zijn haar dus niet vreemd. 

Florentine houdt zich bij Horecava bezig met een groot deel van de deelevenementen zoals Coffee Stage, (Delivery & Mobility) en Veggie & Vegan. Bij haar kun je terecht voor creatieve ideeën en ook als je net even een andere manier van deelname voor op de beurs in gedachte hebt. Weet je Florentine te overtuigen, dan zal ze er alles aan doen om het te realiseren. Dat is ook haar kracht: het samenbrengen van verschillende disciplines om zo samen het doel te bereiken. Zorgt ze dat ze aangelijnd blijft en dat haar niets ontgaat. 

Het begin
Het begint allemaal met een nieuw idee of een doorontwikkeling van een concept: “Er wordt een blauwdruk gemaakt van een idee: waarom doen we dit, voor wie doen we dit? hoe gaan we dit overbrengen, hoe te realiseren? Daarbij heb je te maken met de begroting, de bezoekers, partners, de bouw en de communicatie van de events. Op dit moment zijn de deelevents gekozen, de blauwdruk staat. Nu kijk ik samen met sales hoe we partners aan het concept kunnen verbinden en gaandeweg stuur ik nog bij, want ik ben van begin tot eind eigenaar van het project.” Legt Florentine uit over haar rol. 

Afgelopen editie pakte ze ook al het Veggie & Fruit paviljoen op en voor komend jaar breidt dit nog meer uit onder de naam Veggie & Vegan. Florentine: ”Bezoekers geven aan meer leveranciers en inspiratie te willen zien omtrent veganistische en vegetarische mogelijkheden. Door alle ontwikkelingen gaan we steeds plantaardiger eten, dat is niet zo zeer een trend, maar iets waar we in de toekomst naartoe moeten om deze aarde levend te houden.” 

De groep gasten die in de horeca vraagt naar vegetarische of veganistische opties wordt steeds groter. Het is daarom belangrijk om ook deze doelgroep te kunnen bedienen zonder dat het meteen gelinkt wordt aan het geiten wollensokken imago, zoals ze het zelf noemt. Met het Veggie & Vegan paviljoen wordt hierop ingesprongen op een inspirerende manier. “We willen inspireren en concrete tips aanbieden voor de bezoekers en dat er meer is dan de groente ravioli als vegetarische optie, overigens niets mis met groente ravioli hoor,” lacht ze. “Dit betekent niet dat opeens alles vegan of veganistische moet zijn op de kaart, maar het is een gemiste kans om het niet aan te bieden. Florentine is zelf bijvoorbeeld ook een flexitariër: “Ik ben een grote groente fan, maar ik ben geen veganist of vegetariër. Daarvoor vind ik vlees veel te lekker, wel probeer ik er op te letten,” geeft ze lachend toe. 

Met ruim 15 deelprojecten is het aardig aanpoten. Maar voor deze dame is niets te gek en ze werkt hard om het perfect neer te zetten. Een beetje perfectionistisch is ze wel, maar ze heeft beloofd om komend jaar meer te genieten van de beurs. “Het is zo mooi, al die energie die door de gangpaden stroomt.”