De voetafdruk zo laag mogelijk houden

 

Bij bierbrouwerij Gulpener zit duurzaamheid in het DNA. Al sinds de jaren negentig wordt er volop aan MVO gedaan. “Niet omdat het moet”, zegt Clair Bos van Gulpener. “Maar gewoon omdat we daar oprecht in geloven. We denken aan de toekomst en geven graag iets terug.”

En teruggeven doet ‘De Vrije Brouwer’ uit Limburg. Ze brouwen bier met water uit eigen bronnen, gebruiken hop uit eigen hoptuin en halen gerst van boeren uit de regio. “Alles om onze voetafdruk zo laag mogelijk te houden. We zijn de eerste bierbrouwer die alleen milieuvriendelijk verbouwde grondstoffen gebruikt. En we hebben met zo’n 30 boeren uit de regio een lokaal samenwerkingsverband opgezet”, aldus Bos. “Het voorkomt niet alleen milieubelasting, maar zorgt ook voor regionale verbondenheid en gezamenlijke trots.”

De achtste generatie
Waardecreatie is voor Gulpener minstens zo belangrijk als winstcreatie. “We zijn een familiebedrijf en bestaan al sinds 1825. De achtste generatie Rutten heeft nu het roer in handen en we denken daarom met alle 65 medewerkers vanzelfsprekend na over de generatie die na ons komt. Duurzaamheid zit bij ons in de genen. Het maakt onderdeel uit van alle keuzes die we maken, ook al is het soms de duurdere of moeilijkere optie.” 

De MVO-ambities van Gulpener zijn fors. “Gulpener heeft de ambitie om nooit méér te vervuilen dan in 2017. Ongeacht eventuele toekomstige groei in volume”, zegt Bos gedreven. “Ook willen we uiterlijk in 2030 al onze bieren brouwen zonder gebruik te maken van fossiele brandstoffen. Een eerste en belangrijke stap daarin wordt de bouw van ons nieuwe brouwhuis, het duurzaamste brouwhuis van Europa.”

Gulpener

Volledig transparant
In 2014 won Gulpener de MVO Nederland Award waarbij juryvoorzitter Jan-Peter Balkenende de bierbrouwerij een inspirerende koploper noemde. “Een waardering waar we trots op zijn. We nemen graag de voortrekkersrol op ons en werken dan ook volledig transparant. Niet alleen voor leveranciers, afnemers, consumenten en werknemers. Maar ook voor andere bedrijven. Vandaar dat we vorig jaar het BrouwLokaal hebben geopend dat rondleidingen verzorgt en als proeflokaal dient.”

Het eetcafé van het BrouwLokaal werkt op basis van het 25 miles-concept: alle drankjes en gerechten die geserveerd worden, bestaan uit grondstoffen die binnen een straal van ongeveer 40 kilometer zijn geproduceerd of verbouwd. “Zo is er bijvoorbeeld geen cola maar wel appelsap of water”, lacht Bos. “Het BrouwLokaal vertelt bovendien het verhaal van ‘De Vrije Brouwer’ en duurzaamheid. Bedrijven die meer willen weten over hoe je duurzaam kunt produceren, krijgen bij ons dus gewoon alle ins en outs te horen. Niks is geheim. Het gaat er namelijk niet om dat alleen wij dit doen. We willen graag een olievlek creëren en ook anderen aanzetten tot duurzaamheid.”