Cultcha Kombucha: de eerste Nederlandse Kombucha brouwerij

  • 2018-10-15 02:54
  • Horecava
  • Nieuws Scoops

Cultcha Kombucha is de eerste start-up in onze nieuwe rubriek: start-up in the spot light. Waarin we elke maand een horeca start-up uitlichten. 

Hoe is Cultcha Kombucha begonnen, hebben ze een toekomst (ja, die hebben ze. We hebben daarover zelfs de primeur) en welke waardevolle tips hebben ze voor andere start-ups?

We spreken met de Amerikaanse Kelly, enthousiast vertelt ze honderduit over haar eigen bedrijf: Cultcha Kombucha. Volgens de Kamer Van Koophandel opgericht in 2016, maar eigenlijk was Kelly al veel eerder bezig met haar Kambucha brouwerij, het is niet voor niets dat haar vrienden haar toen al “Kelly Kombucha” noemden.

10 jaar geleden dronk ze voor het eerst Kombucha; een gefermenteerde drank, gemaakt van thee, suiker, gist en bacteriën. Ze was geïntrigeerd door het drankje en besloot met behulp van internet en de Kombucha community haar eigen Kombucha te brouwen, niet veel later volgde ze ook workshops en begon ze met experimenteren. 

Eerste in Nederland

Vier jaar geleden verhuisde ze naar Amsterdam en ze wist wat ze wilde: haar eigen Kombucha brouwerij opstarten. Door haar werk als chef had ze een groot netwerk opgebouwd en ze pitchte  regelmatig haar Kombucha in de Amsterdamse horeca scene. Uiteindelijk durfde ze de sprong te wagen: ze schreef zich, als eerste Nederlandse Kombucha brouwerij, in bij de Kamer Van Koophandel. ‘Natuurlijk was het eng en moeilijk: ik werkte 50 uur per week als chef, ik had weinig spaargeld, geen ervaring met het runnen van een eigen bedrijf en had een taalbarrière, maar ik voelde dat ik het kon.’ Vertelt ze.

Kelly is trots op haar Kombucha: ‘Ik probeer Kombucha te maken voor de fijnproevers. Met simpele en authentieke smaken. Ik wil dat de smaak van ‘home brew’ erin blijft, en wat ik het unieke vind aan Cultcha is de uitgebalanceerde natuurlijke zurigheid en de rauwe en droge smaak. In tegenstelling tot veel commerciële Kombucha’s maak ik ze heel droog, ik noem het soms ook wel ‘the virgin champagne.’’ Lacht ze. ‘Over de jaren heen heb ik  geëxperimenteerd met wel 100 verschillende smaken en ik houd ervan om te combineren. Zoals kokos water met kaffir limoen blaadjes, of kersen, basilicum, bloedsinasappel en Cayenne peper; onze wintersmaak.’

Haar Kombucha slaat aan, want al snel kreeg ze bestellingen van chefs die geïnteresseerd waren in haar Kombucha. ‘Ik ben toen gestopt met mijn baan en heb me volledig gericht op mijn bedrijf. Door mijn voormalige manager werd ik gewezen op Kitchen Republic, een food business incubator. Daar heb ik me toen bij aangesloten. Van mijn keuken verhuisde ik de productie naar de werkruimte bij Kitchen Republic.’

De toekomst

Ze is even stil en vervolgt dan met nog meer enthousiasme haar verhaal: ‘Niemand weet het nog, maar ik ga een samenwerking aan met de Amsterdamse Frisdrank Fabriek; een creatief platform voor dranken. Samen gaan we naar een groot pand, waar ik meer dan genoeg ruimte heb voor de productie en daarbij gaan ze me helpen om Kombucha op de markt te brengen… Natuurlijk vind ik het moeilijk om Kitchen Republic achter me te laten, maar ik ben te groot geworden.’

De toekomst van Cultcha Kombucha ziet er goed uit, daar heeft Kelly hard voor gewerkt. ‘Don’t be afraid to dream big, but be prepared to live small,’ is één van haar adviezen aan mede start-up ondernemers. ‘Ik heb nu twee jaar geen salaris ontvangen, maar als je ervan wil leven dan moet je offers brengen.’ Wat Kelly ook heel erg heeft geholpen is vragen stellen: ‘Vraag aan mensen of ze je willen helpen, mensen zijn vaak veel behulpzamer dan je denkt. Maar de grootste les die ze leerde: wees voorbereid op een achtbaan en leer zo snel mogelijk om steeds weer de balans te vinden in je leven. Laat je niet meeslepen als dingen niet zo gaan zoals je had verwacht, vier de kleine overwinningen, maar pak daarna altijd de draad weer op om je uiteindelijke doel te behalen.’

 

Noot voor de redactie (niet voor publicatie):
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Marjolein de Haas-Hebink, Brand marketing manager van RAI Amsterdam.

31 6 1545 4297