Ballen en burgers van bonen

  • 2017-09-27 12:05
  • Horecava
  • Scoops Interview

Michael Luesink (29) is oprichter van Boon Food Concepts. BOON was zijn afstudeeropdracht aan de opleiding Food Innovation. Het is zijn missie om Nederlanders te verleiden om vaker bonen te eten. Michael heeft twee compagnons.

Scoops maakt dit jaar een serie over de personen achter jonge start-ups. Op Horecava 2017 stonden ze in de start-up lane, naast het InnovationLAB. Wat beweegt hen? Hoe hebben ze hun idee in de markt weten te zetten? Derde in deze serie is Boon Foodconcepts in Den Bosch. De 29-jarige ondernemer Michael Luesink vertelt over het ontstaan van foodconcept BOON en over zijn toekomstplannen. ,,We willen bijdragen aan een toekomst met duurzaam, lekker en gezond voedsel voor iedereen.’’

Hoe is Boon Food Concepts ontstaan?
,,Als driejarige zei ik al tegen mijn moeder dat ik later chef-kok wilde worden. Als bijbaantje werkte ik in diverse restaurants, zoals bij Sense (1 Michelinster) in Den Bosch en bij Holland House Beach Hotel op Sint Maarten. Ik werd steeds nieuwsgieriger waar het eten vandaan kwam en hoe het geproduceerd werd. Daarom koos ik niet voor een koksopleiding, maar voor de studie Food Innovation in Den Bosch. BOON was mijn afstudeeropdracht. Ik heb veel gereisd en zag dat de bonenconsumptie in Azië en Zuid-Amerika veel groter is dan bij ons. Bonen en peulvruchten vormen er de basis van talrijke gerechten. De producten van BOON zijn daarop geïnspireerd. Hoewel Nederland een rijke historie heeft in de bonenteelt, is de consumptie in de afgelopen jaren afgenomen en daarmee ook de productie. Bonen hebben een stoffig imago. Als je mensen vraagt of ze bonen in huis hebben, nemen ze een kijkje in de kelderkast en zien dan een blik dat er al maanden staat. Dat moet veranderen. De boon moet van de kelderkast naar de koelkast verhuizen, zodat hij dezelfde week nog geconsumeerd wordt.’’

Kun je iets over de producten zeggen?
,,Met BOON ontwikkelen wij gezonde, duurzame producten, zoals de Burgers en Ballen in de varianten falafel en chili. Omdat we onze bonen kort garen en koel bewaren, behouden ze hun voedingsstoffen én die lekkere bite. BOON staat in het versschap en is vrij van kunstmatige toevoegingen. BOON Burgers en Ballen worden online geleverd via maaltijdboxen, ze liggen in het schap van de Jumbo Supermarkten en vanaf eind 2017 ook in grotere verpakkingen bij de horecagroothandel.’’

Waarom zijn bonen zo belangrijk voor de mens?
,,Bonen zijn zonder twijfel supervoedsel, maar dan net iets lekkerder. Ze bevatten goede koolhydraten, vezels, relatief veel eiwitten, weinig vet en heel veel bouwstoffen zoals ijzer, calcium, zink, kalium en vitamine. Van alle plantaardige voedingsmiddelen heeft de boon het hoogste eiwitgehalte; dat maakt het een erg goede vleesvervanger. Sinds 1960 is de verhouding plantaardig tot dierlijk eiwit in het Nederlandse voedingspatroon verschoven van 50:50 naar 37:63. Deze verschuiving is vrijwel geheel toe te schrijven aan een forse toename in de consumptie van dierlijke eiwitten. Daarmee is de ecologische impact van ons voedselsysteem enorm toegenomen. Om ons voedingspatroon zowel gezonder als duurzamer te maken zullen we meer eiwitten uit plantaardige bronnen moeten halen. Ik geloof dat bonen de sleutel zijn tot een verduurzaming van ons eetpatroon.’’

Wat zijn de toekomstplannen?
,,Ons motto is ‘Wij maken er geen potje van’. We werken uitsluitend samen met Nederlandse telers en willen met duurzame producten uitgroeien tot de meest innovatieve bonenproducent ter wereld. Bonen toegankelijk maken voor de massa, dat is ons streven. Met een nieuw en eigentijds merk willen we een gedragsverandering van een dierlijk naar een meer plantaardig voedingspatroon realiseren. Ook willen we nog een extra stap maken richting de horeca. Eind dit jaar zijn al enkele nieuwe producten beschikbaar voor cateraars en chefs. We kunnen veel impact hebben in het out-of-home kanaal, denken we.’’

Hoeveel startkapitaal hadden jullie nodig en waar staan jullie nu?
,,Ik ben gestart met een startkapitaal van €100.000. Op dit moment doen we een financieringsronde, omdat we nog meer in innovatie willen investeren. We zijn bezig om nieuwe teeltsystemen te ontwikkelen voor een betere kwaliteit boon en werken samen met food designers en top-koks.’’

Waar staan jullie over tien jaar?
,,Over tien jaar hebben wij samen met andere plantaardige bedrijven de eiwitverhouding tussen dierlijk en plantaardig verschoven van 37:63 naar 50:50. Het jaar 2016 was het jaar van de ‘Green Protein Big Bang’. De Verenigde Naties riep 2016 uit tot het Internationale Jaar van de Boon. Dit is echter nog maar het begin. Samen kunnen we het eten van plantaardig eiwit nog aantrekkelijker maken, en zo wordt plantaardig mainstream.’’

 

Heb je een tip voor startende ondernemers?
,,Exit comfort zone! Groeien doe je door uit je comfort zone te stappen. Je comfort zone is de plek waar je je veilig en vertrouwd voelt. Veel mensen blijven hangen bij hetgeen ze kennen en maken dus niet optimaal gebruik van beschikbare tools en nieuwe ontwikkelingen. Met een beetje durf kun je veel meer uit je business halen dan je ooit mogelijk achtte.’’

Bron: www.boonbonen.nl