Net aangekomen in Denemarken spreken we met Marieke Graat, Head of Marketing bij Too Good To Go Nederland. Het van oorsprong Deense initiatief is 3,5 jaar geleden ontstaan toen 4 vrienden in een buffet restaurant voor hun neus zagen hoeveel overgebleven eten werd weggegooid. Dat kon anders, en zo bedachten ze het concept voor Too Good To Go én hadden ze meteen de eerste ondernemer aan zich gebonden. Vorig jaar stonden ze op het start-upLAB, hoe is het nu met ze en wat zijn de plannen voor komende Horecava?
Wist je dat in Nederland per dag 180.000 broden niet verkocht worden, terwijl ze nog geen dag oud zijn? En dat een groot deel daarvan in de prullenbak belandt? Dit voorbeeld onderstreept het belang van circulair ondernemen. Niet alleen omdat het moet, maar ook omdat het kansen en voordelen biedt. Wil je hiervan proeven? Kom dan naar de Circulaire Eetbeleving van het TrendLAB op Horecava 2020.
Jaarlijks wordt maar liefst 1,3 miljard ton voedsel weggegooid. Een groot deel daarvan komt uit de horeca. “Zonde”, zegt Olaf van der Veen van Zero foodwaste. “Een kleinere afvalstroom komt niet alleen het milieu ten goede. De horeca-ondernemer kan er bovendien flink op besparen.”
Bij bierbrouwerij Gulpener zit duurzaamheid in het DNA. Al sinds de jaren negentig wordt er volop aan MVO gedaan. “Niet omdat het moet”, zegt Clair Bos van Gulpener. “Maar gewoon omdat we daar oprecht in geloven. We denken aan de toekomst en geven graag iets terug.”
De Verspillingsfabriek is in 2016 opgericht om te laten zien dat we van reststromen weer prima kassastromen kunnen maken. Ze redden groenten in de keten van verspilling en maken er met chefs heerlijke verse soepen & sauzen van voor de professionele markt.
Om je een goede gebruikerservaring te geven raden we je aan om in te loggen. Je kan dan bijvoorbeeld je favoriete berichten opslaan!