Vegan groeit! Vooral de afgelopen jaren ziet het NVV (Nederlandse Vereniging voor Veganisme) het aantal veganisten in Nederland sterk toenemen. Waren dit er in 2014 nog 45.000, dan zien we dit in 2019 toenemen tot een geschatte 121.000. Ondanks dat dit slechts een kleine groep is (net iets minder dan 1% van de inwoners in Nederland) zien we ook het aanbod in veganistische alternatieven groeien zowel in retail als in out-of-home.
De tijden zijn door de introductie en verspreiding van het coronavirus onzekerder dan ooit. De foodservicemarkt is één van de zwaarst getroffen sectoren van de maatschappij als gevolg van de maatregelen die de overheid heeft móéten nemen. Wij vroegen beslissers uit de restaurant- en cafetariamarkt via de Foodservice Denktank naar hun vertrouwen in de toekomst.
Alcoholvrij zit in de lift! Niet alleen gedreven door een ontmoedigingsbeleid vanuit de overheid, maar zeker ook door bewuste (gezondheids)keuzes van de consument. Maar in hoeverre spelen horecabedrijven in op deze ontwikkeling? De Foodservice Community vroeg dit aan beslissers uit de segmenten bar/cafés en restaurants. Ruim 96% ziet de opkomst van alcoholvrije dranken binnen de horeca als een goede ontwikkeling.
Steeds meer consumenten zijn op zoek naar het verhaal achter- en de herkomst van voedingsproducten. De groeiende vraag naar lokale producten vanuit de consument is hiervan een gevolg. Via de Foodservice Community vroegen wij aan beslissers uit de restaurantbranche en uit het cafetariasegment welke behoeftes zij hebben.
Het Fairtrade keurmerk komt in de horeca het meest voor bij de productgroepen koffie, thee en chocolade. Maar Fairtrade is niet het enige keurmerk dat gebruikt wordt door de deelnemende bedrijven. 76% van de restaurants en 52% van de cafetaria’s gebruikt keurmerken in zijn of haar bedrijf. Gemiddeld gebruikt een restaurant 2,4 keurmerken in het bedrijf.
De consument is steeds meer op zoek naar beleving en kwaliteit wanneer er buitenshuis wordt gegeten. Ook binnen het cafetariasegment kan men zich onderscheiden door middel van high-end fastfood – soms haute friture genoemd – met de bereiding van bijzondere hamburgers, hotdogs, speciale kroketten, luxe friet en over the top milkshakes en ijsco’s.
Op 16 mei startte de achtste editie van de Week van het Nederlands Bier. Foodservice Denktank deed onderzoek onder 25 beslissers in het bar café segment.
16% van de restaurants is niet geopend tijdens de kerstdagen en besteedt de tijd met familie of het gezin. Het merendeel (84%) is dus wel geopend met kerst. 19% doet echter niks ‘speciaals’ aan kerst.
Steeds meer consumenten hebben specifieke dieeteisen en/of -wensen. Horecabedrijven zijn sinds 31 december 2014 verplicht allergeneninformatie te melden, hetzij schriftelijk of mondeling.
De tijden zijn door de introductie en verspreiding van het coronavirus onzekerder dan ooit. De foodservicemarkt is één van de zwaarst getroffen sectoren van de maatschappij als gevolg van de maatregelen die de overheid heeft móéten nemen. Wij vroegen beslissers uit de restaurant- en cafetariamarkt via de Foodservice Denktank naar hun vertrouwen in de toekomst
De einddatum van de intelligente lockdown is vooralsnog niet bepaald. Toch moet er ook nu al naar de toekomst worden gekeken. Op 19 maart vroegen wij via de Foodservice Denktank al naar de ervaringen vanuit horecaondernemers.
De ‘intelligente lockdown’ die in Nederland is ingezet om het coronovirus te bestrijden, heeft grote gevolgen voor de horeca in Nederland. Sinds 15 maart zijn er voor horecagelegenheden diverse initiatieven opgezet en ontstaan allerlei nieuwe activiteiten en samenwerkingen
Om je een goede gebruikerservaring te geven raden we je aan om in te loggen. Je kan dan bijvoorbeeld je favoriete berichten opslaan!