Maandag 9 januari is tijdens de feestelijke opening van Horecava 2023 bekendgemaakt wie de winnaars zijn van de Horecava Innovation Award 2023. Puck Wilbers, de juryvoorzitter, reikte de awards uit voor de categorieën; food & beverage, equipment & services, concepts, interior & design, digital, apps & social media en duurzaamheid.
De winnaars van de Horecava Innovation Award 2022 zijn bekendgemaakt. Overall winnaar 2022 is ENJAY, die met haar energie-terugwin systeem een ‘missing link’ biedt voor het klimaatvraagstuk en een lagere energierekening voor veel horecabedrijven. Tot winnaar van de Duurzaamheid Award Karel de Vos werd Ozarka verkozen, die met hun herbruikbare producten en gesloten circulair systeem een oplossing biedt in de strijd tegen afval. Tijdens een alternatieve uitreiking kregen de winnaars hun prijs overhandigd uit handen van de afscheidnemende juryvoorzitter Hayk Simons.
Van robots tot plantaardige eieren en van schoonmaken zonder plastic flessen tot DIY software-oplossingen. Het is een greep uit de selectie van genomineerde innovaties voor de Horecava Innovation Award 2022; dé jaarprijs voor de beste innovaties in de Nederlandse foodservice branche. Een onafhankelijke jury selecteerde voor de vier categorieën 16 nominaties uit ruim 120 inzendingen. De winnaars worden 10 januari 2022 bekendgemaakt.
In de 15e editie van de Innovatie Top 100 lijst van de Kamer van Koophandel (KVK) staan dit jaar meerdere ondernemers die werken in, of voor de horeca. De bekendmaking van Top 100 vond donderdagmiddag plaats via een drukbezochte videocall, waarbij koning Willem-Alexander digitaal aanwezig was.
Eten vertelt altijd een verhaal, en dat verhaal komt niet helemaal lekker uit op de standaard menukaart, moeten ze bij FoodStory hebben gedacht. De technische mannen achter Foodstory waren al een tijdje aan het experimenteren met de technologie van augmented reality, toen ze bedachten dat heerlijke gerechten wel wat meer verdiende dan alleen de geprinte tekst op papier. Met hun innovatieve bedrijf stonden ze tijdens de Horecava op het start-upLab en hebben ze gepitcht voor onder andere Pathé en Dobio. Hoe is het nu met ze en waarom stonden ze op de Horecava? We spraken met Khalid Boukdid, co-founder van FoodStory.
De consument van nu wil gemak. En snelheid. Maar dan wel op een lekkere, verrassende en verse manier. “Kortom, de consument wil beleving”, vertelt Hans van den Bosch, business development director bij Food Truck Company. “En de ondernemer? Die moet daarvoor kleiner, sneller, wendbaarder en duurzamer denken.”
De vier trends op het Innovation & TrendLAB tijdens de Horecava krijgen vorm. Partners tonen aan de hand van praktijkvoorbeelden hun nieuwste innovaties op het gebied van technologie, circulariteit, identiteit en third places. Het prikkelen van de zintuigen staat hierbij centraal; bezoekers zien, proeven en beleven de trends en krijgen zo een voorproefje van de toekomst in de horecabranche.
In deze ‘5 vragen aan…’ spreken we Hayk Simons, juryvoorzitter van de Horecava Innovation Award sinds 2015. Hij is voor velen een bekend gezicht op de Horecava.
Voor de 6e keer wordt de Karel de Vos Duurzaamheid Award uitgereikt. Deze award is een onderdeel van de Horecava Innovation Awards. We spreken met Selma Seddik van Instock. Instock is in 2014 als pop up restaurant begonnen aan de Westergas en heeft anno 2017 drie permanente restaurants verspreid over Nederland. Instock won op Horecava 2017 de Karel de Vos Duurzaamheid Award. Met hun product Pieper Bier, een (heel) speciaal biertje gemaakt van geredde aardappels! Wij vroegen Selma hoe het ze nu vergaat 10 maanden na dato.
Om je een goede gebruikerservaring te geven raden we je aan om in te loggen. Je kan dan bijvoorbeeld je favoriete berichten opslaan!