De afgelopen jaren lijkt er een verschuiving plaats te vinden in de Nederlandse horeca. De horecabezoeker kiest steeds minder vaak voor een uitgebreid driegangenmenu met wijnarrangement, maar geeft de voorkeur aan een snelle, gezonde en betaalbare maaltijd. Zo kan een consument voor hetzelfde geld vaker uiteten. De horecaondernemer reageerde hier gelijk op. Dit is het begin van het concept fast casual!
De horeca is weer dicht wat vraag om veerkracht en creativiteit van horecaondernemers. Hoe blijven zij in deze tijd overeind? En liggen er kansen om horecaconcepten duurzaam te veranderen?
Dat gezellige koffietentje op de hoek, de hipsterbar aan het plein en het pas geopende vega restaurant; allemaal zijn ze verdwenen en in rap tempo worden de locaties verbouwd tot weer een nieuw horecaconcept. Maar hoe zet je een goed horecaconcept neer dat langer blijft bestaan? Fred Bus, Projectontwikkelaar bij Debuut weet daar alles van, maar zegt ook ‘Bouwen is één ding, je gasten tevreden houden en de zaak goed draaiende houden is echt 13 keer moeilijker.’
De consument van vandaag kiest wat past bij zijn leefstijl of zijn leefstijl bevestigt. Dat geldt ook voor de horecalocaties die hij bezoekt om te werken, te ontspannen of te ontmoeten. Dit vraagt van horecaondernemers dat ze keuzes maken: op welke gasten en bijpassende leefstijl gaan ze zich richten? Alleen wie kiest, heeft succes! Op het Innovation & TrendLAB van de Horecava (in RAI Amsterdam van 8 tot en met 11 januari 2018) zijn concepten te zien van ondernemers die durven kiezen voor een sterke identiteit.
Om je een goede gebruikerservaring te geven raden we je aan om in te loggen. Je kan dan bijvoorbeeld je favoriete berichten opslaan!