Duurzaamheid


Duurzaamheid
Een groene menukaart: hoe doe je dat?

Het terrasseizoen is nog in volle gang en gasten genieten van jouw terraskaart met diverse hapjes en drankjes. Maar hoe duurzaam is jouw kaart? Lees hier onze tips voor een ‘groenere menukaart’ die leidt tot minder verspilling, een lagere CO2 uitstoot en meer omzet.

Duurzaamheid
Mag jouw leverancier straks de stad nog in?
Start-up & innovatie
3 duurzame Start-ups waar het nu heel goed mee gaat

Volgens het CBS halen 50% van de start-ups hun doelen niet in de eerste vijf jaar. Bij de bedrijven die meedoen aan Start-up in de spotlight van Horecava is dat anders. Veel van deze starters groeien uit tot heel succesvolle ondernemingen. Hieronder 3 start-ups waar het heel goed mee gaat.

Duurzaamheid
Categorie Duurzaamheid: Karel de Vos Award winnaar Ozarka

En de winnaar in de categorie Duurzaamheid van de Horecava Innovation Awards is… Ozarka! Deze marktleider in de wereld van herbruikbare maaltijdverpakkingen kreeg de prestigieuze Karel de Vos Award van de jury uitgereikt. CEO en founder van Ozarka, Beth Massa, legt uit wat Ozarka zo uniek maakt en wat het merk voor horecaondernemers kan betekenen.

Duurzaamheid
Overall winnaar van de Horecava Innovation Awards: Enjay!

Hiep hiep hoera voor Enjay! De overall winnaar van de Horecava Innovation Award 2022. Ook werd Enjay winnaar in de categorie Equipment & Services. Het bedrijf uit Roosendaal ontwikkelde een innovatieve methode, waarmee de warmte die in een professionele keuken door de afzuigkap verdwijnt opnieuw gebruikt kan worden. We spreken de dolblije algemeen directeur Pieter-Jan van der Linden over wat het winnen van deze Award voor hem betekent.

Duurzaamheid
Plastic verpakkingen over twee jaar verleden tijd, dit zijn de beste alternatieven voor horecaondernemers

Binnen de horeca zijn er ontelbare situaties waarin het gebruik van wegwerpservies onvermijdelijk is of op zijn minst grote voordelen biedt. Denk aan de talloze fastfoodketens of bijvoorbeeld koffie-to-go services. Nu mogen ze nog, maar over een tijdje is het voorbij met de plastic verpakkingen. Het traditionele wegwerpservies is namelijk vanaf 2024 volledig verboden. Wat zijn voor de horecaondernemer de beste alternatieven?

Koude Dranken
Grolsch-brouwerij volledig CO2-neutraal in 2025

Biermerk Grolsch gaat CO2-neutraal: de brouwerij moet in 2025 alle ingezette energie op duurzame wijze kunnen opwekken. Grolsch zal daarmee de eerste bierfabrikant van Nederland zijn die deze werkwijze hanteert.

Start-up & innovatie
Start-up De Krekerij: lekker vlees van krekels en sprinkhanen

De start-up De Krekerij is gespecialiseerd in het maken van lekker vlees van onder andere krekels en sprinkhanen. Sander Peltenburg vertelt in deze ‘Start-up in the spotlight’ hoe De Krekerij bouwt aan een duurzame eiwittransitie.

Personeel
Inclusiviteit als kans voor de horeca

Sinds het begin van de coronacrisis zijn volgens vakbond FNV meer dan 90.000 horecamedewerkers in een andere sector gaan werken. Dat terwijl al voor de pandemie 1/3 van de horecabedrijven met een personeelstekort kampte. Het wordt dus tijd voor de horeca om de vijver waarin zij vissen voor personeel, te vergroten. Dit kan door na te denken over medewerkers uit een minder voor de hand liggende doelgroep.

Start-up & innovatie
SwapBox: het optimale systeem voor herbruikbare verpakkingen

Deze keer in 'Start-up in the spotlight': SwapBox, die met hun herbruikbare verpakkingen, verpakkingsafval tegen wil gaan. Mede-eigenaar Maurits Last vertelt over hun start-up en waarom dit geschikt is voor elk bedrijf.

Duurzaamheid
Schaarste bestaat niet in de circulaire horeca

De beschikbaarheid van grondstoffen is van strategisch belang voor elk bedrijf, ook voor de horeca. Want zonder grondstoffen stagneert de productie van o.a. staal, papier en computerchips. Dit kan resulteren in schaarste van bijvoorbeeld keukenapparatuur, ledlampen en koffie. Om ervoor te zorgen dat alles beschikbaar blijft is een andere mindset noodzakelijk. Circulaire horeca is de oplossing.

Duurzaamheid
Snel én duurzaam: disposables in de fast casual sector

Wie heeft er tijdens de lockdown geen apps zoals Thuisbezorgd gebruikt? Sinds het coronavirus zien we een enorme stijging in het bezorgen en afhalen van maaltijden. In 2020 groeide de Nederlandse maaltijdbezorgbranche met maar liefst 43%. De keerzijde van deze groei is een enorme toename in het gebruik van verpakkingsmateriaal.

Blijf op de hoogte

Word gratis lid van onze community en ontvang de Horecava nieuwsbrief met artikelen, interviews en de laatste trends uit de horecabranche.

Deel dit bericht
Welkom bij Horecava!

Om je een goede gebruikerservaring te geven raden we je aan om in te loggen. Je kan dan bijvoorbeeld je favoriete berichten opslaan!