Elk jaar strijden barista’s om de felbegeerde titel “All Round Best Barista of The Netherlands” en op 13 januari kun jij ook mee doen!
De eerste spreker van Coffee Stage: Hét nieuwe Koffie concept op de beurs is bekend.
Nederlanders drinken de meeste koffie wereldwijd. Van groot belang dus om aan de wensen van jouw gast te voldoen. Een beetje inspiratie kan dan geen kwaad! Wij geven je drie koffie-hotspots om te bezoeken!
‘Mensen zijn steeds meer bereid om voor een goed kop koffie een eindje om te lopen,’ zegt Anne van Muijen, adviseur bij HTC Advies. Uit recent onderzoek blijkt dat één op de vijf mensen een horecagelegenheid uitkiest op het aanbod en de kwaliteit van koffie. Voor horecaondernemers liggen hier nieuwe kansen die zowel op Coffee Stage als in het TrendLAB op Horecava worden toegelicht. In de werelden high traffic, customization en Funky Healthy van het TrendLAB kun je de koffietrends van 2020 ervaren.
Over koffie is de laatste jaren veel gezegd en geschreven. En terecht. Koffie speelt immers een belangrijke rol in het leven van velen van ons. Ook in de horeca is koffie een zeer belangrijke productgroep. Want waar bier, wijn en cocktails pas in de middag en avond relevant worden, is koffie van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat belangrijk.
Italië is altijd al een van de meest beroemde landen geweest op het gebied van koffie. In de 16e eeuw importeerden de Venetiaanse handelaren voor het eerst de koffieplanten, en ongeveer drie eeuwen later vonden de Italianen espresso uit. Een icoon voor het landen en het is altijd al voor alle generaties de meest voorkomende warme drank geweest.
De jury roemde de hoge kwaliteit van de filterkoffie in de top van de ranglijst, barista Dennis van Zal van Boot Koffie ontroerde de jury zelfs tot tranen met zijn koffie. Een groot compliment waar ondernemer Rinke van ’t Holt, barista Dennis van Zal en Boot-eigenaar Barend Boot alleen maar van konden dromen.
Genieten van een goede kop koffie is natuurlijk heerlijk. Maar wat nou als die koffie ook duurzaam en maatschappelijk verantwoord is gemaakt? Dan smaakt het nog nét even wat beter. Bij Santas Koffie werken ze al 30 jaar afvalvrij en maatschappelijk verantwoord. Vanuit de Rotterdamse haven zijn ze gevestigd in de monumentale Vertrekhal Oranjelijn. De ruwe koffiebonen komen hier per schip binnen en worden daarna geroosterd en verder verwerkt. We spraken met Willem van Leeuwen die vol passie en trots vertelt over Santas Koffie.
Koffie met oesters? Ophouden, wat een buitenissige combinatie! Toch valt er iets voor te zeggen. Spannend en leerzaam is het zeker. Bovendien staat de oester hier symbool voor een niet te missen trend: meer luxe, avontuur en emotie rond ons kopje koffie.
Het mag geen verrassing meer zijn dat mensen thuis steeds betere koffie drinken. Koffie is een van de meest gedronken dranken in Nederland.
Het gebruik van koffie-to-go is in 10 jaar tijd maar liefst verdubbeld van 22% naar 44%. De koffiebar wint aan populariteit. Met de sterke groei van ketens als Starbucks en de CoffeeCompany is koffie-to-go nog meer in een stroomversnelling gekomen. Goede koffie, een internetverbinding en sfeervol interieur zijn de basis. Meer weten? Het Nationaal Horeca Onderzoek 2017-2018 zet alle feiten op een rij.
Om je een goede gebruikerservaring te geven raden we je aan om in te loggen. Je kan dan bijvoorbeeld je favoriete berichten opslaan!