In het dossier ‘Personeel’ vind je artikelen die te maken hebben met het vinden, binden en behouden van je personeel.
Wil je op de hoogte blijven van alles rondom personeel en Horeca?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief Horecava Personeel.
Wat weet jij van non-alcoholische dranken? Test nu je kennis met de gratis SVH e-learning Non-alcoholische dranken!
In deze e-learning leer je meer over het verantwoord verstrekken van alcohol. Als een horecabedrijf alcohol wil schenken moet er altijd een leidinggevende aanwezig zijn die bijgeschreven is in het register Sociale Hygiëne. Ook het overige personeel dat drank verstrekt moet op de hoogte zijn van verantwoorde alcoholverstrekking. In deze e-learning leer je wat alcohol precies is en hoe je dit verantwoord verstrekt in de horeca.
SVH en KHN bieden horecamedewerkers die thuis zitten gratis complete e-learning
Thuiszitten is niets voor de meeste horecaondernemers en medewerkers. Daarom zien we veel nieuwe initiatieven ontstaan, ook op het vlak van online trainingen en webinars om jezelf te ontwikkelen. Zowel op kennis van de horeca als persoonlijke ontwikkeling. Het zijn er veel, en daarom zetten we er een aantal voor je op een rij:
Tijdens afgelopen Horecava presenteerden SVH (Stichting Vakbekwaamheid Horeca) en KHN (Koninklijke Horeca Nederland) de nieuwste arbeidsmarktcijfers. De resultaten laten zien dat de werkgelegenheid in de horeca verder toeneemt. Tussen 2020 en 2025 zijn jaarlijks zo’n 150.000 nieuwe mensen nodig. Voor de komende jaren blijft het vinden van voldoende personeel in de horeca nog steeds lastig. Het langer behouden van personeel is de komende jaren dan ook topprioriteit voor de horecabranche.
De arbeidsmarkt in de horeca is flink in beweging, het vasthouden van personeel wordt steeds lastiger door de toenemende vraag. Hoe slaag je er als bedrijf in om dit probleem op te lossen of zo ver mogelijk terug te dringen?
The Hospitalitist levert sinds 2008 oplossingen voor personeelsvraagstukken aan organisaties die excellente service nastreven. Ze leveren de medewerkers en de tools en het advies wordt geleverd door zusteronderneming Prio.me. Maarten Vooijs, CEO van The Hospitalitist en Prio.me vertelt hoe transparantie en verschillende perspectieven bijdragen aan individu, team en organisatie.
In de horeca zijn er tussen 2019 en 2025 maar liefst 140.000 tot 158.000 extra mensen nodig. Dat is een uitdaging in een tijd waarin alle sectoren te maken hebben met krapte. Natuurlijk zijn arbeidsvoorwaarden een belangrijk thema. Veel belangrijker is het onderscheidend vermogen van horecabedrijven: waarmee maken zij het verschil voor potentiële werknemers? Verder ligt er een kans in een betere aansluiting tussen school en praktijk, doorgroeimogelijkheden en technologische innovaties. Kortom: werk aan de (horeca)winkel!
We weten het allemaal: er is krapte op de arbeidsmarkt, en niet zo maar krapte, nee, een gigantische krapte. Zo kopte de NOS begin september dat het personeelsverloop de strop is voor de Nederlandse horeca en ons maar liefst 1,4 miljard per jaar kost. Zijn er 10.000 vacatures die structureel niet worden ingevuld en sluiten horecazaken omdat ze geen personeel hebben.
Elke keer als je een horecatraining wilt geven, is het een ramp om het hele team bij elkaar te krijgen. Uit je eigen jarenlange horeca ervaring weet je dat iedereen altijd druk is. Te druk om collega’s alles uit te leggen en te druk om met iedereen bij elkaar te zitten voor een training. ‘Dat moet anders,’ dacht Job Hoefs, oprichter van Yellowstone Horeca Academy. “Ik maakte een vlogje en zette dit in de WhatsApp groep van onze zaak. Alle collega’s bekeken het en de tips en tricks werden opgevolgd.”
Om je een goede gebruikerservaring te geven raden we je aan om in te loggen. Je kan dan bijvoorbeeld je favoriete berichten opslaan!