In het dossier ‘Personeel’ vind je artikelen die te maken hebben met het vinden, binden en behouden van je personeel.
Wil je op de hoogte blijven van alles rondom personeel en Horeca?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief Horecava Personeel.
De nieuwste TOPPR is Tess van der Meer, cocktailbar medewerker bij Hotel Arsenaal Delft by Westcord. Tess van der Meer maakt in de horeca met aanstekelijk enthousiasme de lekkerste cocktails voor haar gasten en is daarmee uitgeroepen tot TOPPR van de maand mei.
Het zal voor iedereen een bekend beeld zijn: na het werk wordt nog even een biertje gedronken om de werkdag ‘goed af te sluiten’. Daar is natuurlijk niets mis mee, maar als bijvoorbeeld de gehele keukenploeg regelmatig na het werk tot diep in de nacht aan de bar zit van het café, hotel of restaurant, al dan niet te midden van andere gasten, dan kan het een ander verhaal worden. De vraag is dan: hoe kun je daar als werkgever goed mee omgaan?
Op het terras van Stadsbrouwerij Maastricht geniet je van het uitzicht over de Maas onder het genot van de heerlijkste bieren. Sinds april is Kevin Raes de bedrijfsleider van dit historische proeflokaal. Hij doet dit met zoveel passie en positieve energie dat hij is uitgeroepen tot TOPPR van de maand april.
Het personeelstekort in de horeca zorgt ervoor dat bedrijven en ondernemers creatieve en slimme oplossingen bedenken: de sector automatiseert. Bierautomaat Tappy by Van Duijnen Horeca Service is een custom made tapinstallatie waarmee elke gast of bezoeker met ‘een druk op de knop’ een biertje tapt.
Sinds de opkomst van #MeToo is er veel te doen over seksueel grensoverschrijdend gedrag op de werkvloer. Dit speelt ook zeker in de horeca, waar werk en privé gemakkelijk in elkaar overlopen. Wat moet je doen wanneer je als werkgever met seksueel grensoverschrijdend gedrag te maken krijgt?
Zelfstandig werkend kok Max ten Kate werkt bij restaurant GOUD in Rotterdam. Deze loyale en harde werker is deze maand genomineerd als TOPPR door de trotse eigenaren van GOUD, Herman den Blijker en Nick de Kousemaeker. Max houdt ervan om goed voorbereid aan het werk te gaan. Dankzij hem is de keuken altijd op orde, wat zorgt voor een prettige en overzichtelijke werkomgeving voor het hele team.
Eén van de oplossingen voor het terugdringen van personeelstekort is door jouw (nieuwe) medewerkers snel in te werken en/of te trainen. En dat is precies wat je kunt doen met het nieuwe e-learningplatform van Stichting Vakbekwaamheid Horeca (SVH). Zo heb je nieuwe medewerkers snel aan boord en blijft huidig personeel uitgedaagd en willen ze graag bij je blijven werken.
Een nieuw jaar betekent vaak nieuwe kansen, maar ook een verandering in wet- en regelgeving. Wat is er voor jou als horecaondernemer allemaal veranderd sinds 1 januari 2023 op het gebied van personeel en arbeidszaken in de horeca?
Overal in de horeca merken ze dat het lastig is om personeel aan te trekken. Zo vertelt Bart Melis: “Tot voor kort hadden wij ons team goed op orde, maar we hebben nu drie vacatures en met het terrasseizoen en de zomer in het vooruitzicht moeten we alle zeilen bijzetten om die te vullen”.
De TOPPR van de maand februari is zelfstandig werkend kok Jennifer van Kouwen. Ze neemt veel verantwoordelijkheid op zich en weet tegelijk de rust te bewaren. Dit zorgt voor een goede sfeer op de werkvloer van restaurant Vroeg in Bunnik. Jennifer maakt bewuste stappen om door te groeien in de horeca. Hiermee wil ze ook anderen inspireren om alles uit zichzelf te halen.
Uit het nieuwste arbeidsmarktonderzoek van Stichting Vakbekwaamheid Horeca (SVH) komt naar voren dat in de hotellerie steeds meer cross-over functies zijn ontstaan: een samenstelling van meerdere functies, bijvoorbeeld de medewerker gastenservice. De hotellerie blijkt grote behoefte te hebben aan deze medewerkers, hoewel de huidige referentiefuncties daar niet mee matchen.
Werk je in de horeca en wil je verder groeien? Als medewerker of ondernemer? Of overweeg je een overstap te maken richting de horeca? Dan kan een opleiding daarvoor prijzig zijn. Behalve als je gebruik maakt van de STAP-regeling. Met het STAP-budget kun je voordelig of geheel kosteloos een opleiding of training volgen. Nu de arbeidsmarkt krapper is dan ooit tevoren is dit een mooie kans voor werkgevers om het belang van opleiden en doorgroeien extra onder de aandacht te brengen bij medewerkers.
Om je een goede gebruikerservaring te geven raden we je aan om in te loggen. Je kan dan bijvoorbeeld je favoriete berichten opslaan!