Verduurzamen doe je samen

We bevinden ons in een markt waar te veel verspilt wordt. We zijn al wel steeds meer bezig met meer biologische en eerlijke producten, maar vaak blijft het een zoektocht naar de laagst mogelijke prijs. Hoe kunnen we er voor zorgen dat de branche en uiteindelijk ook de samenleving duurzamer wordt?


Begin met de ambitie om te verduurzamen door kleine aanpassingen door te voeren. Denk aan een geautomatiseerde voedselafvalmonitor van Zero Food Waste. Die registreert welk en hoeveel voedsel er wordt weggegooid, wanneer en waarom. Deze informatie helpt je om porties beter te balanceren, voorraad te optimaliseren en efficiënter te plannen of InstockMarket, waar alleen producten worden verkocht die zijn gered van de verspilling, zoals kromme komkommers of courgettes

Duurzame ambitie en dan?

Bij het Hotel QO Amsterdam gaan ze nog een stapje verder om te verduurzamen. Inge van Weert, General Manager Hotel QO: ‘We hebben een zero waste ambitie. Zero waste, daar zijn we nog lang niet. Maar we willen zo min mogelijk afval naar binnen halen. Wat er niet in komt, hoeft er ook niet uit.’ Neem dat als beginpunt en ga dan in gesprek met je leveranciers en partners. ‘Weet jouw leverancier waar het écht vandaan komt, hoe het is gemaakt en of het niet door kinderarbeid is gedaan?’ Christian Verel, eigenaar Verel.org, (duurzame interieur- en standbouw voor beurzen en horeca) sluit zich hierbij aan: ‘Ten aanzien van MVO gaat het om samenwerkingen in plaats van egoïsme. We zien gelukkig bij steeds meer leveranciers van meubilair een breder scala van duurzaam ontwikkelde meubels ontstaan. Welke er ook gewoon goed uitzien, alsmede betaalbaar zijn.’

Horecava - samen verduuzamen Juniper & Kin

Ontwikkelingen delen

‘De grote stap die gemaakt moet worden, is dat we bij elkaar komen als hoteliers, als horeca ondernemers en dan samen naar die leveranciers gaan. Want we willen allemaal niet dat plasticje er omheen en we willen allemaal zorgen dat we de producten zo zero waste mogelijk binnen krijgen.’ Stelt Van Weert. Ook moeten we kijken naar anderen, zodat we niet steeds het wiel opnieuw moeten uitvinden. Verel: ‘We ontdekken vaak te weinig omdat we binnen dezelfde kaders blijven denken, en dat terwijl anderen het al lang en breed  toepassen. Er heerst ook nog steeds een ik-hou-het-voor-mezelf-idee omdat we bang zijn dat iemand anders het commercieel gaat uitmelken. Je blijft dan als éénling concurreren met massaproductie. Daar gaat het helemaal mis. Op het gebied van milieu moeten we niet concurreren, maar juist ontwikkelingen delen en samen beter worden. Daardoor kan ook het volume stijgen en wordt de kans van slagen groter.’

Als voorbeeld voor de rest

Om een voorbeeld te geven aan anderen hoteliers en horeca ondernemers is het QO Hotel aangesloten bij de koplopersgroep. Hierdoor dienen ze als voorbeeld voor anderen en laten ze zien hoe je in samenwerking met je leveranciers en partners het verduurzamingstraject samen aangaat. ‘Ik weet zeker dat wij  hier als horeca, als pioniers, vooruit in gaan, dat heel zichtbaar is in de samenleving. En dat we daarin grote stappen kunnen maken.’ Benadrukt van Weert.

Verel sluit af: ‘Voor het verduurzamen van de branche de hele keten in beweging moet komen. Opdrachtgevers moeten eisen dat er duurzaam gebouwd en geproduceerd wordt. Maar ook de producenten moeten hun steentje bijdragen. Er vinden steeds meer milieuvriendelijke ontwikkelingen plaats zonder dat het esthetisch of in smaak afbreuk doet. Een opdrachtgever moet niet het onderste uit de kan halen en zijn inkopers afrekenen op de bedongen korting. Want de prijs die we ermee betalen voor het milieu is niet te bevatten.’


Ervaringen van anderen 0 ervaringen

Laat als eerste je ervaring achter!

Deel je mening

Blijf op de hoogte

Word gratis lid van onze community en ontvang de Horecava nieuwsbrief met video’s, interviews en de laatste trends uit de horecabranche.

Deel dit bericht