Trendreport van Entree Magazine: 6 post-Coronatrends

Voor welke horecatrends, -behoeftes en -ontwikkelingen zorgt de coronacrisis mogelijk straks, náást aandacht voor social distance en hygiëne? Entree Magazine legt de vraag voor aan drie trendwatchers: Vincent van Dijk, Gijsbregt Brouwer en Richard Lamb.


1. Opleving van romantiek

Omdat mensen nu niet ‘echt’ kunnen daten, kan er straks een opleving van romantiek ontstaan. Hier kan de horeca met speciale arrangementen (champagne, diner en refundable overnachting) of een romantische filmavond op inspelen. Je kunt ook ‘stunten’ met 1,5-meter-dates of zelfs denken aan nieuwe horecaconcepten, zoals een drive-in bioscoop met cocktails.

2. Solo dining en solo sleeping

Tegelijkertijd zal na weken thuisblijven straks ook een groot aantal relaties op de klippen lopen. Hierdoor wordt de al langer voorspelde single-trend in hotels en restaurants nóg belangrijker. Denk daarom eens aan eenpersoonstafeltjes, veilige 1,5-meter-aanschuiftafels, luxe eenpersoonshotelkamers, een half flesje champagne, een erotische eenpersoonsdoos en extra aandacht voor roomservice.

3. High end én fast casual

Opvallend tijdens de coronacrisis: high-end chefs die zich op de fast-casual bezorgmarkt storten. De kans dat ze dit ná de horecaopening blijven doen, is volgens de trendwatchers aannemelijk. Gasten zullen de eerste periode namelijk op zoek zijn naar betaalbare en herkenbare gerechten en het is een extra inkomstenbron. Die is straks hard nodig om de kleiner geworden gastencapaciteit binnen te compenseren. Hoe uit die ontwikkeling zich momenteel? Michael van der Kroft van Tres (Rotterdam) serveert normaal een zestiengangenmenu en bezorgt nu huisgemaakte taco’s. Of neem de chefs van het industriële Europa (Zaandam). Zij maken nu geen achtgangenmenu meer maar verse bezorgpizza’s vanuit Studio 18, een creatieve werkplaats in Amsterdam-Noord. En natuurlijk vergeten we de ontbijtjes van Joris Bijdendijk van Rijks* (Amsterdam) niet.

4. Hotels in de natuur en natuur in hotels

Kleinere hotels in de Nederlandse natuur worden populair. Ten eerste omdat mensen in tijden van onzekerheid en crisis terugverlangen naar de veilige natuur, maar ook omdat mensen voorlopig geen grote en verre reizen zullen maken en kiezen voor een korte vakantie in de buurt. Heb je geen hotel in de natuur? Breng dan de natuur naar jouw hotel. Bijvoorbeeld door planten neer te zetten in de kamer en lobby, een daktuin te maken, een outdoor yogasessie te doen, een cursus ikebana (Japans bloemschikken) aan te bieden, de natuur terug te laten komen in geuren en geluiden en door natuurexcursies te organiseren (wild spotten in een stadspark).

5. Opleving to-go markt

In een stad als New York is de to-go markt al lang onderdeel van het dagelijks leven. Tijdens deze coronacrisis zien we deze ook (een beetje) in Nederland. Sommige horecazaken hebben een afhaalpunt voor koffie en lekkernijen en bij veel restaurants is het afhalen van een maaltijd tussen vooraf bepaalde time slots een optie. De trendwatchers denken dat afhalen, óók bij restaurants in het hogere segment, een blijvertje is. Steeds meer restaurants zullen daarvoor een eigen app lanceren. Handig: wie eenmaal de app heeft, zal deze sneller opnieuw raadplegen. Het doen van ingewikkelde bestellingen is bovendien eenvoudig en het laten maken van een app wordt steeds makkelijker. De technische ontwikkelingen gaan in deze coronatijd namelijk snel.

6. Roomservice concepten

Omdat veel gasten grote groepen willen vermijden én gewend zijn geraakt aan delivery, kunnen roomservice concepten een opmars maken. Wees origineel, bijvoorbeeld door niet één dienblad met alles erop te brengen, maar door verse gerechten per gang te serveren, alsof de gast in een restaurant zit. Of denk aan gerechten die je op de kamer afmaakt, maaltijden die de gast zelf in elkaar moet zetten en robots die roomservice komen brengen. Ook andere vormen van roomservice zijn mogelijk. Muziekservice: iemand die een platenspeler komt brengen. Sportservice: een in-room yoga- of sportinstructeur. Droomservice: iemand die zorgt dat je sneller in slaap valt door ontspanningsservice.


Ervaringen van anderen 0 ervaringen

Laat als eerste je ervaring achter!

Deel je mening

Blijf op de hoogte

Word gratis lid van onze community en ontvang de Horecava nieuwsbrief met video’s, interviews en de laatste trends uit de horecabranche.

Deel dit bericht