Trendrapport Entree Magazine: steeds meer food-, beauty- en fitnessmerken openen restaurants en hotels

Steeds meer grote (retail)merken uit o.a. de mode-, food- of cosmeticabranche stappen de horeca in. Zo opende onlangs Rituals (inderdaad, het cosmeticamerk) een restaurant in Amsterdam en openden fitnessmerk Equinox en Louis Vuitton eerder dit jaar horecabedrijven. Handig: ze creëren hiermee een 360 graden-beleving rondom hun merk. We noemen vijf interessante voorbeelden, ter inspiratie om na de lockdown weer kunnen bezoeken.


1. Rouhi in Amsterdam
Rituals, het bekende cosmeticamerk, opende onlangs aan het Spui in Amsterdam House of Rituals. Dit is de gloednieuwe flagshipstore waar mensen een 360-graden beleving van het merk krijgen. Restaurant Rouhi is daar onderdeel van en opent de deuren zodra de coronaregels dat toelaten. Die naam is een samensmelting van de Arabische woorden ‘rouh’ en ‘i’: mijn ziel.

Designer Michel Ruijgrok van ESTIDA heeft een sfeer gecreëerd die bereikbare luxe uitstraalt. Het menu is geïnspireerd op de keuken uit het Verre Oosten. Op de kaart staan o.a. gefermenteerde ramen van miso, gegrilde yakitori en gestoomde dumplings. In de zomer van 2021 openen er ook Rituals-spa’s in de flagshipstore.

Rouhi Retailmerken in restaurant | Horecava

Rouhi Amsterdam | Fotograaf: Chantal Arnts

2. Equinox in New York
Het high end-fitnessmerk Equinox opende vorig jaar een hotel in New York.
 Het hotel met tweehonderd kamers is te vinden in de gloednieuwe wijk Hudson Yards op Manhattan. Gasten kunnen er ook sporten, sportlessen volgen en personal trainers inhuren. De kamers laten indien gewenst geen enkel lichtstraaltje binnen en de dekbedden zijn zo ontworpen dat ze meehelpen om de lichaamstemperatuur te reguleren.

Managing partner Harvey Spevak: “We zijn een bedrijf dat de wereld steeds vanuit een ander perspectief bekijkt en zelf trends lanceert in plaats van ze te volgen. Alles wat we dusver hebben bereikt, geeft ons voldoende geloofwaardigheid om ook de hotelsector te betreden en zijn toekomst te verrijken met frisse en unieke ideeën.” Equinox heeft sportscholen in Amerika, Canada en Engeland en heeft nog hotels op de planning in Los Angeles, Seattle, Chicago en Houston.

Equinox Hudson Yards_Outdoor Pool Retail in hotels | Horecava

Equinox in New York

3. Louis Vuitton: Vuitton bar Le Café V en restaurant Sugalabo V in Osaka (Japan)
Van fashion naar food! Begin dit jaar opende het Franse modehuis Louis Vuitton bar Le Café V en restaurant Sugalabo V met dakterras in het Japanse Osaka. De luxe horecagelegenheden zijn te vinden in de nieuwe flagshipstore en de gerenommeerde Japanse topchef Yosuke Suga is verantwoordelijk voor het menu.

Louis Vuitton-directeur Michael Burke liet weten bezig te zijn met meerdere restaurants en zelfs het openen van een hotel staat op de agenda. LVMH Moët Hennessy is het moederbedrijf van Louis Vuitton.

Modieus (Louis Vuitton) retailmerken in horeca | Horecava

Vuitton bar Le Café V

4. The Bell in Palm Springs
In het Californische Palm Springs opende foodmerk Taco Bell in de zomer van 2019 pop-up hotel The Bell. Met succes: het was binnen een paar minuten uitverkocht. Het hotel was helemaal in de look en feel van het bedrijf. Denk aan Taco Bell-cocktails aan het zwembad, Taco Bell-kamers, een uitgebreide giftshop, themakamers en grote ‘Bell’s’ die koffers naar de kamers dragen. Ook was er een schoonheidssalon waar gasten Taco Bell-nagels, -kapsels en -vlechten konden krijgen.

Op het menu stonden Taco Bell-gerechten en elke dag konden gasten genieten van een happy hour en snacks. Eerder zei Taco Bell Chief Brand Officer Marisa Thalberg inTravel + Leisure: “Het moet een speelse plek zijn, maar tegelijk ook een van de coolste en meest authentieke ervaringen die je kunt hebben. Ik hoop dat de fans die een plaats verzilveren er nog heel lang kunnen over opscheppen.”

Entree Magazine steeds meer retailmerken in horeca | Horecava

The Bell in Palm Springs

5. Tony Chocolonely in Amsterdam
In Amsterdam opende eerder dit jaar de deuren van Tony’s Chocolonely Chocolate Bar in de Beurs van Berlage. Destijds lieten ze weten: “Als impactbedrijf zoeken we altijd naar nieuwe manieren om onze chocofans te inspireren met onze chocolade en onze visie: 100% slaafvrije chocolade, wereldwijd.” 

“Het is dus niet alleen een plek waar we mensen onderdompelen in onze chocolade, maar ook een plek waar we iedereen bewust willen maken van de ongelijk verdeelde chocolade-industrie. Met als gevolg moderne slavernij en kinderarbeid op de cacaoplantages in West-Afrika.”

Entree Magazine steeds meer retailmerken in horeca | Horecava

Tony’s Chocolonely Chocolate Bar in Amsterdam


Ervaringen van anderen 0 ervaringen

Laat als eerste je ervaring achter!

Deel je mening

Blijf op de hoogte

Word gratis lid van onze community en ontvang de Horecava nieuwsbrief met video’s, interviews en de laatste trends uit de horecabranche.

Deel dit bericht