Start-up in the spotlight: Meet Jack

Misschien ben je er met een grote boog omheen gelopen tijdens Horecava, of misschien prikkelende het stekelige fruit (a.k.a. jackfruit) juist je aandacht. Op het Start-upLAB liet Meet Jack zien dat jackfruit een perfecte vleesvervanger is voor in veel recepten. We spreken met Kaline van Halder, co-founder van Meet Jack over de start-up en de versnelling die ze nu doormaken door Corona.


‘Horecava, het lijkt alweer een eeuwigheid geleden, was geweldig voor ons. We hadden een krankzinnig momentum. We stonden daar met een ieniemienie kraampje, maar we werden gevonden door iedereen. Horecaondernemers, groothandels, producenten; het leek wel alsof iedereen met ons wilde werken.’ De trend om minder vlees te eten is onmiskenbaar, maar waar het bij veel producten toch lastig is om de smaak en mondbeleving na te bootsen geeft Kaline aan dat het met jackfruit wel lukt.

Concurrentie

Meet Jack is niet het enige vlees vervangende product dat op Horecava stond, zo was ook de winnaar van de Horecava Innovation Award een alternatief voor vlees.
Veel concurrentie dus? ‘Welnee, er is ruimte genoeg voor iedereen, althans voor de progressievelingen. Niet leuk voor de vleesproducenten en -handelaren, maar wij zijn alleen maar blij met alle wervelende alternatieven voor vlees. Er is zoveel creativiteit, zoveel diversiteit en zoveel smaak bijgekomen! Wij eten echt niet elke dag jackfruit hoor, wij kloppen ook graag bij de collega’s aan.’

Na twee jaar voorbereiding en een geslaagde Horecava had Meet Jack een explosieve stijging van de omzet. Kaline: ‘Dat gaf enorm veel voldoening. Maar van de ene op de andere dag, letterlijk 15 maart (de start van de lockdown, red.) werden orders geannuleerd en kwam er geen een bestelling meer binnen. Onze omzet kelderde letterlijk naar nihil.’

Versnelde planning door Corona

Hoe ga je daarmee om als startende onderneming, is het dan einde verhaal? ‘Nee, gelukkig niet. Dankzij een investering eind vorig jaar hadden we al vet op de botten, hoewel ons core-team (drie man) weer direct van de payroll is gehaald. We zijn dus versneld bezig met onze gang naar de retail. Dat wilden we al in 2020, maar dat hebben we drie kwartalen naar voren gehaald. We hadden dat liever met een rokende schoorsteen gedaan, maar het is wat het is. Dat is niet gemakkelijk, maar wel kansrijk. De creativiteit die ik proefde bij de Horecava mis ik eigenlijk in de supermarkt. Veel vleesvervangers zijn gemaakt van soja (en tarwe), daar zijn wij geen fan van. Bovendien is het vaak onduidelijk wat er nu eigenlijk in de ‘balletjes’, ‘stukjes’ en ‘worst’ zit, terwijl wij dik adverteren met ons hoofdbestanddeel, de jackfruit.’

Horeca & retail

Waar kunnen mensen jullie producten zo meteen vinden en voor wat precies?
‘Ik hoop zo snel mogelijk bij onze 65 klanten, als die weer open mogen; restaurants die de vleesbitterbal gedurfd hebben vervangen voor Jack’s balls, die trouwens lekkerder zijn.’ Lacht ze. ‘Qua supermarkten mag nog niets vertellen, maar we zijn zowel in Nederland als in Duitsland goed bezig en we gaan het breed uitmeten wanneer het zover is. Voor die tijd moeten we nog bergen werk verzetten, van de meest geschikte productiefaciliteit inwerken, tot de meest aantrekkelijke design voor de verpakkingen tot een volgende investeringsronde organiseren en een tweede supply chain opzetten.’

We zijn reuze benieuwd naar de producten van Meet Jack en zodra we weer mogen afspreken komen we zeker een keer langs om wat te proeven. ‘Leuk! Er ligt een Frankfurter en een Meet Ball voor je klaar. En een bapao met onze fameuze rendang vulling. Die rendang verkopen we al via de Karma Box, de Chill Box, Chef Centraal, De Krat en Brengdang. De reacties zijn overweldigend. Ook willen we heerlijke, vegan maaltijd de schappen in krijgen.’

Nieuwsgierig of je Meet Jack ook straks op de kaart moet zetten? Bestel voor de eerste keer de ‘Sample Box.’ Test het nu uit en verras je gasten tijdens de opening met nieuwe gerechten!


Ervaringen van anderen 0 ervaringen

Laat als eerste je ervaring achter!

Deel je mening

Blijf op de hoogte

Word gratis lid van onze community en ontvang de Horecava nieuwsbrief met video’s, interviews en de laatste trends uit de horecabranche.

Deel dit bericht