Schoon aan tafel?

De schoonmaak in de horeca vraagt om nieuwe ‘mores’. Rob Toorenburgh, schoonmaakmakelaar bij adviesbureau Atir: ‘Met een richtlijn alleen kom je er niet. Hygiëne zegt alles over gedrag. De hamvraag is dan ook: hoe kun je coronaproof gedrag bevorderen en motiveren?’


Regelmatig en grondige handen wassen is een belangrijk uitgangspunt. Want het coronavirus heeft een hekel aan water en zeep. Is reinigingsgel een alternatief? Liever niet, omdat de meeste gels veel te weinig alcohol (doorgaans 20 à 25% terwijl minimaal 70% noodzakelijk is) bevatten. Bovendien tasten deze gels de oppervlakte van de huid aan, waardoor juist de natuurlijke beschermende werking verloren gaat.

Alternatieven

Na het handen wassen blijven gasten aan tafel natuurlijk van alles aanraken, zoals deurkrukken, tafel, stoel, peper- en zoutstelletje en de menukaart. Voordat nieuwe gasten komen, is schoonmaak van al deze contactpunten dan ook nodig. Het geeft vertrouwen als de nieuwe gasten met eigen ogen zien dat dit gebeurt. Een tip: plaats een kaartje op tafel met een tekst die bevestigt dat alles weer schoongemaakt is. Kijk ook naar alternatieven voor de menukaart: op een placemat die je weg kunt gooien of op een verrijdbaar bord dat niet door gasten aangeraakt hoeft te worden.
Natuurlijk kun je gasten ook vragen om op hun eigen smartphone het menu online te bekijken. Het mag duidelijk zijn dat een buffet, waar gasten zelf een bord en bestek pakken, niet meer haalbaar is. Instrueer je medewerkers om altijd hun handen te wassen voor ze borden en bestek op tafel zetten.

Horecava - Schoon aan tafel

Toiletjuffrouw terug?

In een schone omgeving gedragen mensen zich netter. Dat geldt zeker voor het toilet. Zorg daarom dat het toilet er steeds spic en span uit ziet. Een blower of stoffen handdoek is verre van hygiënisch. Kies voor papieren handdoekjes, vul deze regelmatig bij en plaats een afvalbak waar gasten de gebruikte handdoekjes in kunnen doen. Je kunt gasten helpen door extra reminders in het toilet op te hangen. Wie veel gasten ontvangt, kan een ‘toilethost’ overwegen.
Is dat niet haalbaar, maak dan in ieder geval één medewerker verantwoordelijk voor de schoonmaak. En gebruik hiervoor een professionele productlijn. Overweeg ook een externe hygiëneaudit, waardoor jouw schoonmaakproces regelmatig met een frisse blik wordt bekeken.

Horecava - schoon aan tafel

Verleiden!

Hygiëne is de verantwoordelijkheid van het hele team en van de gasten zelf. Daarbij gaat het niet om bangmakerij, wel om voorbeeldgedrag en hoe je mensen kunt verleiden om zich hygiënisch te gedragen. Als dat lukt staat hygiëne een gezellige avond niet in de weg, maar bevordert het juist de gastvrijheid. Dat is precies wat we willen, juist in tijden van Corona.


Ervaringen van anderen 0 ervaringen

Laat als eerste je ervaring achter!

Deel je mening

Blijf op de hoogte

Word gratis lid van onze community en ontvang de Horecava nieuwsbrief met video’s, interviews en de laatste trends uit de horecabranche.

Deel dit bericht