Foodservice Denktank held Gerwin van de Pol Cafe Xero

Hard werken en altijd klaarstaan voor de gast, dat is waar de horeca om draait. Wat ons betreft zijn de mensen die iedere dag weer met passie klaarstaan voor hun gasten échte helden! Hoog tijd om deze helden in het zonnetje te zetten! De held van deze editie is: Gerwin van de Pol van Café Xero in Nijkerk.


In het kort: Gerwin en Café Xero

Gerwin van de Pol, 43 jaar, eigenaar van feestcafé Xero in Nijkerk.

Vertel, wie is Gerwin en wat doe je bij Xero?

Tijdens mijn studie bouwkunde werkte ik als afwasser in een hotel. Die wereld trok mij veel meer aan dan mijn studie en daarom ben ik fulltime de horeca in gegaan. Dat vond ik heel gaaf, maar ik kon mijn draai in Nederland niet vinden. Eerst ben ik naar Frankrijk vertrokken waar ik als barmanager in een après-ski bar heb gewerkt en daarna ben ik vijf jaar propper bij een strandtent in Griekenland geweest. Een hele gave tijd, maar toen kwam ik op het punt waar ik voor mezelf moest gaan kiezen: blijf ik in het buitenland of ga ik terug naar Nederland? De keuze is Nederland geworden en in 2005 heb ik Café Xero overgenomen.

“Als eigenaar sta ik zelf ook nog steeds achter de bar, dat is toch wat ik het liefste doe.”

We zijn een echt feestcafé met een dj in de zaak. Mensen komen bij ons een avondje stappen met vrienden en dan wordt er voornamelijk pils en shotjes gedronken. Als eigenaar sta ik zelf ook nog steeds achter de bar, dat is toch wat ik het liefste doe. Maar verder ben ik verantwoordelijk voor de bestellingen, aansturen van personeel, planningen maken en nieuwe feesten bedenken om de zaak vol te krijgen.

Foodservice Denktank held Gerwin van de Pol Cafe Xero | Horecava

Waar lig jij ‘s nachts wakker van?

Ik lig nergens wakker van. Ik ben gewoon niet bezig met de lastige dingen. Ik heb tot 2012 ook nog een eetcafé gehad en dat liep niet goed. Dan sluit je gewoon de deuren en ga je weer verder. Sinds twee jaar heb ik er een stijldansschool bij en dat loopt juist weer heel goed!

Welke producten lopen goed?

We hebben bij Café Xero in het verleden weleens een speciaalbierenkaart geprobeerd met 16 bieren, maar dat loopt bij ons gewoonweg niet. Ons publiek is meer van de pils. We hebben wel altijd de nieuwste shotjes en die lopen heel erg goed. We hebben een groot rad in de zaak hangen. Daar kunnen gasten tegen betaling aan draaien en maximaal 10 shotjes winnen. Dat vinden onze gasten echt geweldig en geeft bovendien een stuk beleving in de zaak.

“Mensen vertellen dan echt alles tegen je.”

Het allerleukste aan mijn werk vind ik…

Ik vind de interactie met mijn gasten het allerleukste: het echte persoonlijke contact. Ik vind het mooi om de problemen van mensen aan te horen en te kijken of je een oplossing kunt vinden. Ik ben naast café-eigenaar op die manier ook een soort ongedwongen psycholoog. Mensen vertellen dan echt alles tegen je.

Foodservice Denktank held Gerwin van de Pol Cafe Xero | Horecava

Dit wil ik bereiken met Café Xero!

Wat ik doe, dat vind ik gewoon goed op het moment. Gewoon rustig door blijven gaan en vooral niet teveel hooi op je vork nemen. Het meest trots ben ik op het feit dat we in 2010 het pand volledig hebben afbetaald en dat het nu ons eigendom is. Daarnaast komen onze gasten allemaal uit Nijkerk. Het is een klein dorp, dus iedereen kent elkaar. Het maakt me dan ook trots dat de mensen blijven komen en dat ze ons tijdens de moeilijke tijden zijn blijven steunen via diverse acties.

‘’Corona valt rauw op je dak. Het rookverbod was al lastig maar daar zijn we overheen gekomen. Nu volledig gesloten door corona, dat is heel lastig.’’

Een jaar geleden zei ik nog: we hebben handel die nooit kapot kan gaan. Winkels sluiten steeds meer omdat mensen alles online bestellen, maar de horeca zal altijd blijven bestaan. Nu zitten wij juist in de sector waar de klappen vallen. We zijn een echt feestcafé en we moeten het van de feesten en grote groepen hebben. Door corona kunnen we onszelf niet meer zijn: de gasten moeten zitten aan een tafel, waardoor je meer een bruine kroeg bent geworden. Ondanks dat het café nu een andere invulling heeft, maken we er ook nu weer het beste van!

Juni 2020: Hoe is het in die eerste weken met maatregelen gegaan?

Tijdens de sluiting hebben we de zaak goed opgefrist en de rookruimte verwijderd, wat flink scheelt in het aantal gasten dat we nu kwijt kunnen. Op 1 juni hebben wij onze deuren weer geopend. Ik dacht dat er een stormloop zou plaatsvinden van gasten die de horeca weer in zouden willen, maar dat viel toch tegen. Je ziet nu dat de jeugd wegblijft en met name de oudere doelgroep de horeca weer opzoekt. De gasten die komen, blijven langer en besteden meer. En we zijn overdag iets eerder geopend om toch wat te compenseren.

“Met name de oudere doelgroep zoekt de horeca weer op.”

Meer focus op food bij Café Xero

We bieden bij Café Xero sinds 1 juni ook (kwalitatieve) hapjes aan naast drank. Zo serveren we luxe gefrituurde borrelsnacks op een mooie eikenhouten plank met handvatten eraan. We hebben ook een patatplank en een chipsplank geïntroduceerd. Als andere gasten dat zien, dan bestellen ze er ook meteen eentje.

Hoe om te gaan met gasten die zich niet aan de regels houden?

Ik vind niet dat het mijn taak is om als BOA op te moeten treden. Na het derde/vierde biertje moet ik mensen al waarschuwen dat ze moeten blijven zitten en niet moeten gaan dansen. De gezelligheid in de zaak is vooralsnog ook wat minder dan het hiervoor was, maar dat komt met name omdat we nu geen echt feestcafé kunnen zijn.

Foodservice Denktank held Gerwin van de Pol Cafe Xero | Horecava

Oktober 2020: Hoe was de zomer?

De zomer begon natuurlijk heel raar. We waren blij dat we weer open mochten op 1 juni en op 1 juli ging de capaciteit in de zaak weer naar 100 man. Voor ons betekende dit dat we van 26 gasten naar 34 gasten konden gaan. Uiteindelijk hebben we het met 50% van de ‘’normale’’ omzet denk ik niet onaardig gedaan. Het meest opvallende verschil met de normale situatie was dat we rond 22.00 uur ons piekmoment hadden, terwijl dit eerder altijd pas tegen 1.00 uur ‘s nachts lag. We merken daarnaast dat mensen een beetje corona-moe beginnen te worden.

Hoe kijk je naar de laatste* maatregelen?

Waar onze piek rond 22:00 uur lag, moeten we vanaf eind september om 21:00 uur onze deuren sluiten en moet om 22 uur de zaak leeg zijn. Café Xero is een puur drankverstrekkend bedrijf en we moeten het hebben van de mensen die in de avond een borrel komen drinken. In combinatie met een verlaging van het maximum aantal gasten naar 30 verliezen we hierdoor 90% van onze omzet en dat hakt er wel flink in! We blijven wel gewoon open en gaan mee met alle nieuwe maatregelen, zoals het dragen van mondkapjes. Gelukkig is het pand van onszelf en kunnen we het daardoor lang uitzingen. We hebben nu ingecalculeerd dat we het tot en met de zomer van 2021 kunnen volhouden. Maar ik heb wel grote angst dat er veel bedrijven zullen gaan omvallen.

 

*Dit interview vond plaats voor 13 oktober 2020, maatregelen die daarna zijn genomen zijn niet meegenomen in dit artikel.

Ervaringen van anderen 0 ervaringen

Laat als eerste je ervaring achter!

Deel je mening

Blijf op de hoogte

Word gratis lid van onze community en ontvang de Horecava nieuwsbrief met video’s, interviews en de laatste trends uit de horecabranche.

Deel dit bericht