Innovation & TrendLAB

Tijdens de Horecava 2018 worden vier nieuwe horeca trends uitgelicht. Professionals uit de hospitality en foodservice branche kunnen bij het Innovation & TrendLAB op de beurs deze nieuwe trends ontdekken.

Circulariteit

Live foodwaste oplossingen en hergebruik van materialen

Circulariteit draait om herbruikbaarheid en herstellend vermogen. Het streven om zo min mogelijk waarde van producten en grondstoffen te vernietigen in het gebruik. Enerzijds door onderhoud, reparatie en aanpassing van bestaande producten en daarmee het verlengen van de levensduur. Anderzijds door het recyclen en composteren van grondstoffen. Bijvoorbeeld het recyclen van bierflesjes of het composteren van koffiedrap om paddenstoelen op de laten groeien!

Circl ABN AMRO

Een nieuw paviljoen aan de Zuidas in Amsterdam, waarbij het doel is om opgedane kennis over circulariteit te delen.

Café de Heuvel

Het pand is gemaakt van hergebruikte woonboten en de grond van het terrein is aangelegd met planten die zorgen voor het reinigen van de zwaar vervuilde grond.

Sweet Sensation

Een leuk voorbeeld van hoe creatief men kan zijn en toch ook circulair.

Identiteit

One trick pony concepten

Identiteit is een belangrijke trend in de horeca: concepten waarin een heldere keuze is gemaakt voor één verhaal of één product. De grote grijze massa van concepten met voor ieder wat wils, een onduidelijk concept en gemiddelde kwaliteit verdwijnen. De consument wil zich kunnen identificeren met de horeca die hij bezoekt. Meer dan eten en drinken, moet het zijn lifestyle bevestigen of versterken.

Avocado Show

Een goed voorbeeld van een monoconcept is The Avocado Show in Amsterdam: eindeloze combinaties eten met avocado.

Beers and Barrels

In Breda kunnen gasten zelf pils tappen en wie van speciaalbier houdt, kan gebruikmaken van de tapwand.

Old Dutch

De identiteit van dit concept in Breda is sport en dat is terug te zien in de vele sportattributen.

Technologie

Interactieve communicatie en zelfdenkende apparatuur

Technologie is niet meer weg te denken uit het dagelijks leven en het bedrijfsleven speelt hier handig op in. Ook horecaondernemers spelen in op de ‘tech trend’, bijvoorbeeld door met beacons passantenstromen te achterhalen en hier openingstijden en assortiment op aan te passen. Of Inchecken in een hotel met je smartphone en daarop meteen gepersonaliseerde adviezen voor activiteiten in de buurt (gebaseerd op persoonlijk profiel) ontvangen.

Virtual reality dining

Door deze nieuwe trend kunnen gasten een wijntje drinken aan de wijngaarden in Frankrijk of een oester eten aan de zee, zonder daadwerkelijk op deze locaties te zijn.

Dinner in motion

Uiteten terwijl om je heen en op de tafel afwisselende beelden te zien zijn. Dit restaurant bevindt zich in het grote The Wall pand in Utrecht.

Gotta catch them all

Een kroegentocht waarin de deelnemers met tuktuk’s van kroeg naar kroeg worden vervoerd.

THird Places

Een multifunctionele, creatieve omgeving

We zien dat de consument zich grenzeloos beweegt van woning naar werk naar plezier. Flexwerken vanuit huis is flexwerken vanuit elke mogelijke locatie geworden. Eten en drinken buiten de deur is niet meer standaard in een restaurant. Een koffiebar is ook werkplek, ophaalpunt, fietsenmaker, wasserette en bovenal ontmoetingsplaats, en dat in een aantrekkelijke sfeervolle omgeving die aansluit bij de lifestyle van de gast.

B Amsterdam

B. Amsterdam is een kantoor voor start-up, maar naast dat is het ook een restaurant en een ontmoetingsplaats.

Lola Bikes & Coffee

Een combinatie van een fietsenwinkel en een koffiebar. Uiteraard is er wel sprake van kwaliteitskoffie.

OBA Bijlmerbajes

De nieuwe en bestaande bibliotheken van de Openbare Bibliotheek Amsterdam worden getransformeerd tot aantrekkelijke publieke third places.