Beste leerbedrijf Horeca

  • 2017-08-07 12:57
  • Horecava
  • Scoops Interview

Op Horecava 2017 werd DoubleTree by Hilton Amsterdam Centraal Station gekozen tot Beste Leerbedrijf Horeca 2016. SVH Meesterkok Marcel de Leeuw en indertijd leermeester bij dit hotel, nam de titel vol trots in ontvangst, samen met leerling Naomi Hofman. ,,Het vak doorgeven aan de volgende generatie vind ik het belangrijkste en hoe komt dit beter tot z’n recht dan met deze titel’’, aldus Marcel de Leeuw bij de uitreiking.

Hieronder blikken Caroline Receveur, general manager van het viersterrenhotel en Ricardo Eshuis, SVH-directeur en voorzitter van de wedstrijdcommissie, terug en alvast vooruit op deze mooie verkiezing.

DRIE VRAGEN AAN CAROLINE RECEVEUR

Wat doet het DoubleTree by Hilton Amsterdam Centraal Station aan opleidingen?
,,Heel veel. We hebben een volledig e-learning systeem, waarbij het personeel trainingen kán en móet volgen om het werk te kunnen verbeteren. Dit geldt voor alle functies binnen ons hotel. Voor iedereen is er een uitgebreide tweedaagse training, gericht op het leren kennen van het hele bedrijf. Dit is een klassikale kennismaking. Daarna krijgen ze in de praktijk alle afdelingen te zien. Vervolgens beginnen alle e-learnings en de verschillende trainingen, die door onze eigen mensen intern worden gegeven. Daarnaast hebben we nog trainingen die we bij derden afnemen. Zoals de SVH Leermeester Training, waardoor we weer meer leermeesters in huis krijgen. Dat we ons personeel zo uitgebreid opleiden, is een van de redenen waarom we de verkiezing Beste Leerbedrijf Horeca 2016 hebben gewonnen.’’

Hebben jullie een tip voor leerbedrijven?
,,Wat het leukste is en wat ook het beste werkt is om de leerling of stagiair zelf bij de opleiding te betrekken. We vragen: wat heb je nodig? Zo weten we waar behoefte aan is en stemmen daar de training precies op af. Die is dan helemaal toegespitst op de persoon, waardoor hij/zij beter gemotiveerd is. Die betrokkenheid geldt ook bij inspraak of zelfstandigheid op het werk.’’

Heeft het winnen van de verkiezing veel opgeleverd?
,,We hebben van alle kanten leuke reacties gehad. En veel social media-aandacht. Het leverde ook heel veel goodwill in de arbeidsmarkt op, al is het resultaat daarvan moeilijk te meten. Het jaarlijkse initiatief van SVH vind ik erg goed. Ze hebben een uitstekend traject uitgezet om horecabedrijven nóg beter te maken. Zo’n award is enorm goed voor de branche.’’

DRIE VRAGEN AAN RICARDO ESHUIS

Waarom wordt de verkiezing Beste Leerbedrijf Horeca gehouden?
,,Het doel is om goede leerbedrijven onder de aandacht te brengen. We willen met de wedstrijd inzichtelijk maken dat opleiden van medewerkers loont. Enerzijds betekent beter personeel een betere kwaliteit en dat leidt tot meer gasttevredenheid en daarmee tot meer omzet. Anderzijds betekent een opleiding dat meer medewerkers langer in de branche blijven en dus met meer ervaring hun werk doen. Dat zorgt vooral voor meer carrièreperspectieven binnen de horeca.’’

Wat zijn de belangrijkste beoordelingscriteria? Waar letten jullie op?
* ,,Het bedrijf heeft een sterke, heldere visie op het opleiden van leerlingen in het eigen bedrijf.
* Het bedrijf biedt een goed opleidingsklimaat voor leerlingen waarin ze de verantwoordelijkheden krijgen die ze kunnen dragen. Het bedrijf geeft leerlingen ruimte om te leren (fouten maken mag!) en stimuleert hen grenzen te verleggen. Het moedigt medewerkers aan cursussen en trainingen te volgen om kennis en vaardigheden up-to-date te houden.
* Het bedrijf heeft goede contacten met de school en is betrokken bij de opleiding. Het bezoekt bijvoorbeeld themabijeenkomsten voor leermeesters, verzorgt gastlessen op school of ontvangt leerlingen met bedrijfsbezoeken. Ook kan het betrokkenheid tonen door actief te zijn bij branche-activiteiten, vakwedstrijden of examens.
* Bij de arbeidsvoorwaarden wordt sterk gelet op het handhaven van ‘normale’ arbeidstijden, het inroosteren van personeel en een regeling voor vrije dagen en overuren.
* Het bedrijf moet minimaal twee jaar erkend leerbedrijf zijn (SBB-erkend) en moet in de afgelopen twee jaar tenminste vier leerlingen hebben begeleid.’’

Wat gaat er de komende maanden gebeuren?
,,Leerlingen en docenten zijn nu aan zet om hun favoriete leerbedrijf te nomineren. Nieuw dit jaar is dat leerbedrijven ook zichzelf kunnen aanmelden. Dit kan tot medio oktober. In de tussentijd krijgen alle genomineerde en aangemelde leerbedrijven nog een mail om hun nominatie/deelname te activeren. Pas dan staan ze echt ingeschreven en kunnen ze de strijd met elkaar aangaan. In oktober gaan de beoordelingsrondes van leerlingen, docenten en leermeesters van start. Zij krijgen verschillende vragen voorgeschoteld waaruit een score komt. Hierdoor ontstaat er een ranking en maken leerbedrijven nog kans om extra punten te scoren via ‘de geheime ronde’. We hebben gave nieuwe films gemaakt over de leerbedrijven. Deze en talloze andere inhoudelijke onderwerpen worden de komende maanden weer voor het voetlicht gebracht om het belang van leren en werken te benadrukken.’’